Brak wyników

Porady

24 stycznia 2020

NR 2 (Styczeń 2019)

Nowy rower ze wspomaganiem elektrycznym – i co dalej?

0 751

Po zakupie roweru ze wspomaganiem elektrycznym pojawiają się pytania dotyczące jego dalszej eksploatacji oraz serwisowania. Postaramy się temat przybliżyć i odpowiedzieć na najczęściej zadawane przez użytkowników „elektryków” pytania.

Obecnie – pomimo iż można znaleźć systemy takich firm jak Panasonic czy Yamaha – rynek został zdominowany przez dwóch producentów, którzy oparli się na rozwiązaniu bazującym na silniku zamontowanym centralnie i napędzającym korby roweru. Zarówno w Shimano Steps, jak i w przypadku Boscha użytkownik wybiera siłę wspomagania i po prostu, naciskając na pedały, wprawia całą maszynerię w ruch. Można się spotkać z rowerami mniej popularnych marek lub wręcz egzotycznych producentów, którzy – chcąc maksymalnie obniżyć koszt roweru – postawili na rozwiązania wprost od chińskich producentów, oferujących silniki montowane w przedniej lub tylnej piaście. Niestety, produkty te mają wątpliwą jakość oraz są pozbawione nawet podstawowego wsparcia technicznego. W przypadku jakiejkolwiek awarii zostajemy praktycznie sami. Należy też pamiętać, iż rower elektryczny ze wspomaganiem załączanym poprzez manetkę na kierownicy nie spełnia wymogów prawnych jako rower i jako taki nie może poruszać się po drogach publicznych!
W związku z tym skupimy się na rowerach, które zostały wyposażone w komponenty wyprodukowane przez Boscha i Shimano.

Zaraz po zakupie

Obaj producenci posiadają akumulatory litowo-jonowe, czyli takie, jakie można spotkać choćby w smartfonach. Akumulatorów nie trzeba formatować i są gotowe do użycia od razu po pierwszym ładowaniu. Pamiętajmy, iż producenci zapewniają do ok. 1000 cykli ładowania bez utraty całkowitej pojemności – jeżeli kupujemy rower, który był używany, to jego akumulator może mieć już niższe parametry użytkowe niż deklarował to wstępnie producent. Ponadto, jeżeli przez dłuższy czas nie używamy roweru, na przykład zimą, to pamiętajmy, aby co jakiś czas go podładować, ponieważ głębokie rozładowanie akumulatora bardzo niekorzystnie na niego wpływa. Zakres temperatur, w jakim powinniśmy użytkować akumulator, to 0–40 stopni Celsjusza, czyli nie powinien być użytkowany zimą. Im bowiem niższa temperatura otoczenia, tym mniejsza będzie jego sprawność. Akumulator przechowujmy w suchym i ciepłym miejscu. W przypadku roweru wyposażonego w komponenty Shimano Steps wraz z przerzutką Di2 po rozładowaniu akumulatora do poziomu, na którym przestaje działać wspomaganie jazdy, w akumulatorze pozostaje jeszcze wystarczająco energii na obsługę przerzutki, która pobiera zdecydowanie mniej prądu od silnika. Sprawdźmy również, jaką ładowarkę otrzymaliśmy w komplecie – czasami producenci wraz z rowerem dostarczają standardową ładowarkę, a można zakupić ładowarkę do szybkiego ładowania, która naładuje akumulator przynajmniej dwa razy szybciej, co nie jest bez znaczenia, gdy jesteśmy na wyjeździe i zależy nam na jak najdłuższym czasie, który możemy spędzić na rowerze.
 


Mycie i konserwacja

Rower ze wspom...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy