W tym artykule wyjaśniamy jak interpretować informacje zawarte w poszczególnych modułach testowych, żeby porównywać poszczególne rowery.
Do dyspozycji bardziej wymagających i dobrze obeznanych w temacie pozostawiamy także szczegółowe parametry specyfikacji technicznej oraz dane geometrii. Zdajemy sobie sprawę, że rower – urządzenie na pozór proste i nieskomplikowane – w ciągu ponad 200 lat swojego rozwoju wykształcił specyficzną terminologię do opisywania nieoczywistych rozwiązań i technologii. Jej znajomość pozwala specjalistom szybciej ogarnąć zagadnienia, ale dla laików bywa hermetyczna. Zainteresowanym najdrobniejszymi detalami i różnicami polecamy comiesięczne wydania magazynu bikeBoard oraz materiały na stronie www.bikeboard.pl, które dokładnie tłumaczą bardziej zawiłe tematy. Tu znajdziecie dane, bo nie na wszystkie analizy znalazło się miejsce.
Zwłaszcza u początkujących użytkowników istnieje silna pokusa żeby skoncentrować się na porównaniu cen i zastosowanego osprzętu. Po ponad dwudziestu latach testowania rowerów wiemy jednak, że sercem roweru i najważniejszym komponentem mającym wpływ na odczucia jadącego jest rama. I nie chodzi tylko o rodzaj zastosowanych rozwiązań czy użyty materiał. Jak w żadnym innym pojeździe, ułożenie ciała prowadzącego względem punktów podparcia o podłoże decyduje o komforcie, przyjemności z jazdy i bezpieczeństwie. Ba, wybitny konstruktor potrafi dopasować rower do temperamentu użytkownika, jego i zainteresowań oraz konkretnych tras, na których będzie jeździł! Co więcej, każdy milimetr i stopień ma znaczenie i decyduje o takim, a nie innym zachowaniu. Abstrakt koncentratu skomplikowanej wiedzy na ten temat opisujemy na następnej stronie. Na podstawie danych powinieneś wywnioskować, czy ty i twój przyszły rower naprawdę pasujecie do siebie. Dlatego zanim sprzedawca zacznie wprowadzać cię na pole minowe, jakim jest porównanie jakości użytych „przerzutek”, przeczytaj opinie naszych doświadczonych testerów. Następnie w zgodzie ze swoim sumieniem sprawdź, czy przygotowany przez testerów diagram prezentujący zakres przeznaczenia odpowiada twoim potrzebom, aspiracjom, ale i rzeczywistym możliwościom. W kolejnej fazie porównuj system elektryczny, gdyż nie będziesz go mógł zmienić w trakcie eksploatacji, dopiero na samym końcu patrz na osprzęt. Pamiętaj, że większość z wymienionych części można zamienić wraz z ich naturalnym zużywaniem się. Werdykt jest jak wyrok sądowy, ale my opisujemy jeszcze inne wersje testowanego modelu, które mogą lepiej odpowiadać twoim potrzebom.
System elektryczny
Znajdziesz tu ujednolicone podstawowe parametry silnika, akumulatora oraz ilość trybów wspomagania. W procentach podajemy maksymalny poziom pomocy w danym trybie. 100% oznacza, że silnik „podwoi” twój wkład, czyli jeżeli wygenerujesz 100 W, silnik też „dorzuci stówkę” i łączenie rower będzie napędzany mocą 200 W. Na najmocniejszych trybach silniki mogą wspomagać mocą większą nawet o ponad 300%. Nominalnie silniki mają określoną przepisami moc 250 W. Jednak moc chwilowa może przekraczać nawet 500 W. W niektórych systemach poziom wspomagania w wybranych trybach może być regulowany przez użytkownika przy pomocy aplikacji. Jeżeli testowany rower ma taką możliwość, informacja znajdzie się w tym miejscu. W niektórych systemach jest też dodatkowy tryb Walk. Po jego uruchomieniu, bez pedałowania, silnik zaczyna napędzać rower z prędkością spokojnego marszu (3-4 km/h), ułatwiając np. podprowadzanie roweru. Więcej na temat systemów wspomagających z jakimi spotkacie się w tym magazynie możecie przeczytać na str. 20.
Drugim elementem systemu jest akumulator. Oprócz podstawowego parametru jakim jest pojemność, podajemy na ile pełnych cyklów ładowania i rozładowania został przewidziany. Podanej liczby ni...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ...i wiele więcej!