Brak wyników

Porady

17 lutego 2020

NR 3 (Styczeń 2020)

Jak dbać o rower elektryczny

52

Lepiej zapobiegać niż leczyć – słów kilka o tym, jak dbać o serca naszych rowerów elektrycznych.

Niech pierwszy rzuci kamieniem, kto nie mył swojego roweru myjką ciśnieniową! Zdajemy sobie sprawę z negatywnych skutków, jednak czasem z pośpiechu, lenistwa i traumy na widok ubłoconego sprzętu decydujemy się umyć go wodą pod ciśnieniem aż pedały świszczą. Po wszystkim suszenie na słońcu, smarowanie i fru! – gotowy do jazdy. Sprawa wygląda inaczej w wypadku rowerów elektrycznych, ponieważ niezależnie od półki cenowej i zaawansowania wszystkie wymagają nieco więcej uwagi i czujności. Poniżej znajdziecie kilka wskazówek, jak zadbać o rower elektryczny.

Czy mycie skraca życie?

Ostrożnie z wodą – elektronika nie lubi wilgoci. Zawsze przed myciem wyjmijcie baterię. Baterie wcale nie muszą być w pełni wodoodporne i pyłoodporne, wymagany jest poziom IPX4, czyli odporność na bryzgi. Uznani producenci deklarują jednak, że systemy są wodoodporne w typowych warunkach użytkowania, więc nie bójcie się jeździć po kałużach i w deszczu, przynajmniej użytkując markowe produkty. Z chińskimi wyrobami może już być trochę inaczej. One często są źle spasowane, nie mają uszczelnień, a izolację stanowi bestialsko zaaplikowany silikon sanitarny. Tak czy inaczej, myjka odpada pod każdym względem.

Kto ładuje, ten jedzie, ale czy na pewno?

Baterię trzeba ładować i rozładowywać z głową. Jazda na najwyższym poziomie wspomagania wyczerpie baterię znacznie szybciej niż na niskim. Wszystko oczywiście zależy od siły wspomagania ustawionej przez producenta, pojemności baterii, efektywności silnika, ukształtowania terenu i twojego wkładu w jazdę, ale mając na uwadze znacznie większą masę rowerów elektrycznych oraz zwiększone opory pracy napędu, jazda na wyczerpanej baterii może być bardzo niemiłą niespodzianką. Jeśli system w twoim rowerze nie jest „inteligentny” (jak Potato mode w rowerze Greyp, rowery z silnikiem Brose i modułem Connect C od BMZ oraz Commodule, rowery z Bosch Nyon z dodatkiem Topo Operating Range) i sam, bazując na wytyczonej na mapie trasie i powyższych zmiennych, nie jest w stanie samodzielnie zarządzać wspomaganiem, dowożąc do wytyczonego miejsca, staraj się rozsądnie gospodarować energią. Jeśli system pozwala na rekuperację energii, to hamuj silnikiem, jadąc z góry. Plusem jest fakt, że rozładowanie do końca nie ma konsekwencji dla żywotności nowoczesnych baterii Li-Io...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy