Brak wyników

Full MTB , Testy

24 stycznia 2020

NR 2 (Styczeń 2019)

Haibike XDURO AllMtn 7.5

47

Rowery tego producenta od lat są kojarzone z e-bike’ami, a ich oferta jest bogatsza niż menu w McDonald’sie.

Testowana maszyna wspomagana jest silnikiem Yamahy w najmocniejszej wersji PW-X. Mimo upływu lat jest to najlepszy silnik na podjazdach ze względu na swój wysoki moment obrotowy przy niskich prędkościach i samym ruszaniu. Denerwujące jest tylko drżenie i poszarpywanie na postoju, kiedy to obciążamy jedną korbę. Napędem steruje się wygodnie umieszczoną manetką z wyświetlaczem. Pięć poziomów wspomagania to za dużo, trzy byłyby wystarczające. Różnica między High a EXPW jest na tyle niewielka, że z High należałoby zrezygnować. Nadmiar prowadzi do niepotrzebnej komplikacji i może rodzić błędy. Najużyteczniejszy okazał się tryb STD. Na dojeździe nie drenuje baterii, a w terenie pozwala na precyzyjne dawkowanie mocy przy pokonywaniu technicznych przeszkód i wciąż wygodne podjeżdżanie. Potężne koła z oponami szerokości 2,8” dają tyle trakcji i przyczepności w zakrętach, że spokojnie można atakować każdą stromiznę i zakręty nawet o odwrotnym ukształtowaniu. Mimo cyferek w tabeli rower pozostaje zwrotny na tyle, na ile można się spodziewać po „czołgu na plus(z)owych oponach”. Jest to zasługa sztywnego bocznie widelca i kół, które bezpośrednio przekazują polecenia z kierownicy. Długi tył nie upośledza skręcania, a pomaga opanować moment obrotowy silnika i zapobiega podrywaniu przedniego koła na stromiznach. Pozycja na rowerze nie wymusza przemieszczania środka ciężkości w celu dociążenia koła, co mniej wprawnym pozwala czerpać więcej radości z jazdy. Ewentualne uślizgi również łatwiej wyczuć. Zawieszenie wespół z oponami niweluje nierówności terenu, można je jednak ustawić także tak, aby przekazywało nam informację zwrotną, po czym jedziemy. Nad rowerem zaskakująco łatwo panuje się w locie, a przy okazji nie trzeba się martwić o lądowanie, bo pokaźna ilość skoku zawieszenia w parze z mocnymi kołami i mięsistymi gumami pozwala bez problemu przyziemiać na czymkolwiek, wliczając korzenie. Zresztą po „złotych” Foxach oczekujemy rewelacyjnej pracy – i ją dostajemy. Hamulce XT z czterema tłoczkami świetnie radzą sobie z rozpędzoną masą. Dwunastorzędowy napęd X01 Eagle daje swobodę doboru kadencji w każdych warunkach, a specjalnie zmodyfikowana manetka pozwala redukować tylko o jedno przełożenie na raz, co zabezpiecza łańcuch i tylną przerzutkę przed przeciążeniami czy nawet uszkodzeniem.
Nasz Haibike w pakiecie ma zamontowany unikalny i całkiem niewidoczny system eConnect. W jego skład wchodzą umieszczony wewnątrz ramy moduł...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy