Brak wyników

Full MTB , Testy

3 lutego 2020

NR 1 (Styczeń 2018)

Cannondale Moterra 3

0 642

Cannondale nie byłby sobą gdyby nie chciał pokazać wszystkim „jak to się powinno robić”.

Tak, to ta firma, której znakiem rozpoznawczym jest „widelec” tylko z jedną golenią. Niestety miłośnicy marki nie zobaczą jeszcze w elektryku „Lefty”, ale Moterra to model prezentujący inne, ciekawe rozwiązania poprawiające efektywność jazdy elektrykiem. 
Wyobrażam sobie, jak wyluzowani inżynierowie Cannondale z Bethel w stanie Connecticut położyli na stole silnik Boscha i próbując przeklinać po niemiecku zaczęli wyrzucać z niego zbyteczne elementy. Niestety silnik Performance CX to nie „golf trójka” i udało im się wyrzucić tylko oryginalną obudowę. Zamiast dostosowywać swoją ramę do wymogów Boscha opracowali własny sposób na przykręcenie silnika. Nazwali go SI czyli „systemowa integracja” - hasło co prawda pasuje tak samo do standardu mocowania silników w rowerach jak i w tramwajach, ale widocznie dział techniczny bije na głowę dział marketingu i wymyślania haseł. Oryginalna obudowa Boscha zajmuje sporo miejsca, a opracowanie własnego rozwiązania pozwoliło na skrócenie tylnego trójkąta ramy. Poprawiło to prowadzenie i kinematykę zawieszenia. Bo krótszy tył w rowerze zapewnia lepszą skrętność, o czym doskonale wiedzą kierowcy autobusów. Oczywiście porównanie może wydawać się sporo przesadzone, ale na ciasnych ścieżkach nawet centymetry w budowie ramy są wyraźnie odczuwane. Drugim ważnym elementem jest umieszczenie akumulatora. W tym miejscu inżynierowie postanowili pokazać, że mają fantazję i nie chcą, by elektrony w baterii się nudziły. Akumulator został umieszczony pod dolną rurą i na dodatek „do góry nogami”. Im niżej ziemi bowiem znajdują się wszelkie dodatkowe ciężkie elementy roweru, tym bardziej imituje jazdę rowerem konwencjonalnym. O tym, jak wysoko umieszczony ciężar wpływa na prowadzenie roweru przekonują się rodzice wożąc swoje dzieci w fotelikach. Jeżeli nie znasz tego uczucia pożycz rower z fotelikiem… dziecka nie pożyczaj, zastąp je 10-kilogramowym workiem ziemniaków, bo workowi możesz nie zakładać kasku. Jadąc Moterrą nie zaznasz tego uczucia, kiedy rower chce skręcić bardziej niż ty, nawet przy niewielkim przechyleniu. W zakrętach mas...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy