Brak wyników

Temat , Rower

27 maja 2021

NR 6 (Maj 2021)

Greyp G6.1 Bold FS

68

Greyp to założona w 2015 roku firma elektromobilnościowego geniusza – chorwackiego wynalazcy Mate’a Rimaca. Jego drugi, znacznie większy biznes to Rimac Automobili, który produkuje kosztujące po milion euro superauta elektryczne, dostarcza komponenty zasilania elektrycznego dla Aston Martina, Hyundai-Kia i innych, w którym pakiet udziałów wykupił Porsche (VW), oraz nagłośnionych w mediach ubiegłorocznych rozmów z Volkswagenem na temat przejęcia przez Rimaca marki Bugatti – na razie niezrealizowanych.

Technologie łączności stosowane w rowerach Greyp powstały dzięki grantowi chorwackiego rządku wysokości jednego milona dolarów (dofinansowanie z UE). Projekt jest nadal rozwijany, w kolejnym grancie na blisko dwa miliony euro. Interesują się nim chorwaccy i chińscy politycy. Model G6 zebrał nagrody za innowacyjność na targach Eurobike.
Ekspozycją akumulatora i jaskrawymi kolorami Greyp podkreśla, że G6 to e-bike. Mówią, że rower zbudowali wokół napędu, a nie jak inni - na przedawnionych zasadach. Rama G6 idealnie pozycjonuje masę komponentów elektrycznych. Cofnięty akumulator nie utrudnia poderwania przedniego koła. To podejście ma konsekwencje – rura podsiodłowa jest o jakieś 10 cm dłuższa niż w rowerach konkurencji w tym rozmiarze, co wypływa na wysokość przekroku i wymusiło opuszczaną sztycę o bardzo krótkim skoku (100 mm) z zewnętrznym sterowaniem starszego typu. Nie da sie w niej też zamontować koszyka na bidon. Zakres regulacji wysokości siodła jest ograniczony do 6 cm (74–80 cm od osi suportu w rozm. L). Proste jednoosiowe zawieszenie działa liniowo i jest czułe dzięki dużemu damperowi. Bez prądu czuje się, że efektywność pedałowania nie była brana pod uwagę (choć jest blokada skoku). Widelec ze sporymi goleniami niweluje przeszkody i pozwala na precyzyjne sterowanie. Krótka górna rura oraz podniesiona kierownica, długi ogon i wysoki suport powodują, że G6 jest bardziej zorientowany na wyprostowaną komfortową pozycję niż dynamiczną jazdę w trudnym terenie. Duża przednia zębatka i ogromne skoki między ośmioma przełożeniami kasety 11–48 sprawdzają się tylko z prądem. Na starcie lub przy obrotach poniżej 80 rpm silnik daje zauważalnie mniej wsparcia niż liderzy, więc dla utrzymania tempa dobrze jest się nauczyć planowania zmian przełożeń z wyprzedzeniem. Ruszenie pod górę jest trudne, za to nawet przy najmocniejszym wspomaganiu rower startuje łagodnie. Koła na szerokich obręczach z plusowymi oponami mają wzorową przyczepność i pasują do charakteru roweru.
Pokładowa elektronika jest bardziej skomplikowana niż w typowym e-bike’u. Bootowanie OSa na Central Intelligence Module (CIM) trwa ponad 30 sekund (jest tryb standby). Podstawowe funkcje e-bike’a wymagają tylko włączania, wyłączania i ładowania akumulatora na lub poza rowerem (ma wygodną rączkę i gniazdo USB-A jak powerbank – łatwe wyjmowanie bez klucza). Manetka +/– pozwala na wybór pięciu poziomów wspomagania. Trzycalowy niebiesko-biały ekran sterowany joystickiem, pokazuje kluczowe informacje. Do pełnego wykorzystania G6 potrzebny jest smartfon z obsługą hotspota Wi-Fi 
i instalacja aplikacji dostępnej w Google Play i App Store. CIM ma gniazdo USB-C, z którego trzeba zasilać mocno rozgrzewający się telefon mocowany na CIM i przejmujący jego funkcje. Aplikacją steruje się z joysticka w manetce. Apka jest niezbędna do nagrywania filmów z przodu i z tyłu (deklarowane 1080p/30 fps, realnie 720p/25 fps, obiektywy rybie oko 170º). Przy braku dźwięku, stabilizacji i z jakością sensora do parkowania auta wyniki zadowolą tylko tych, którzy nie planują kręcenia wyrafinowanych filmów, natomiast jakość wystarcza do publikacji w mediach społecznościowych. Kamerki zintegrowano ze światłami klasy „być widzianym”. Awaryjnie wystarczą do jazdy w nieoświetlonym terenie, byle powoli. Tylne działa jak samochodowe – pozycyjne + jaśniejszy stop. Inne funkcje apki to: nawigacja do adresu po drogach samochodowych (bez POI i możliwości importu gpx), mapowanie zasięgu w linii prostej (niewiarygodne w jeździe terenowej), fitness – możliwość dostosowania siły wspomagania do tętna mierzonego dołączonym miernikiem nadgarstkowym – przy tętnie poniżej wybranej dolnej granicy wspomaganie się wyłącza, powyżej górnej – daje maks. Aplikacja działa wolno, generuje spore transfery i ma niedoskonałości, których istnienia producent ma świadomość, a które w znaczącym stopniu planuje wyeliminować przy najbliższym uaktualnieniu Aplikacji (lato 2021). Na przykład nie znaleźliśmy możliwości usunięcia zapisanych filmów i zdjęć. Można to obejść menedżerem plików. Po odłączeniu smartfon służy do przeglądu historii jazd (bez eksportu), galerii (czasem nie pokazuje wszystkich zapisów) i do odzyskiwania ukradzionego sprzętu – dzięki wbudowanemu e-SIM-owi i stałemu podłączeniu roweru do 3G (185 MB/mies., bez opłat do końca 2024 r.) można robić zdalnie zdjęcia z kamer (0,8 M pikseli), wyłączać i blokować napęd (odblokowanie przez podłączenie telefonu przez USB), SMS-ować na ekran e-bike’a (tylko jeśli włączony).
 

1. Silnik mało znanej austriacko-tajwańskiej firmy MPFDrive ma metalowe zębatki przekładni zanurzone w oleju. Większą masę i opór ma rekompensować bezawaryjność. Przednia zębatka 38 z. wygląda na przeoczenie przy adaptacji napędu miejskiego w teren.
2. Greyp pokazuje przyszłość ciągłego podłączenia roweru do sieci. Niektóre funkcje mogą być użyteczne już teraz – np. powiadomienie o zakończeniu ładowania, poruszeniu roweru czy jego zdalne zablokowanie. Do jazdy w trudniejszym terenie, błocie lub deszczu lepiej doposażyć się we wstrząso-, błoto- i wodoodpornego smartfona. Wszystko, co trafi do apki (trasy, nagrania, historia), może być wykorzystane przez Greyp na Facebooku i do analityki użycia sprzętu.
3. i 4. W kamerach zintegrowano światła pozycyjne. Tylne działa jak samochodowe, po naciśnięciu hamulca świeci mocniej. 

 

5. CIM i podłączonym smartfonem steruje się wygodnym joystickiem. 

 

Rozmiary: S, M, L (rozmiar testowany); * podana wartość nie uwzględnia 30 mm podkładek; ** masa bez pedałów, www.rowerowawaga.pl

 

Osprzęt

Rama: carbon T700 | Przedni widelec: Rock Shox Yari RC 27.5 | Damper: Rock Shox Monarch RT | Koła: BlackJack Ready 40 (15x110 i 12x148 mm) | Opony: Schwalbe Nobby Nic Addix Performance Line 27.5x2.8” | Korby: Greyp custom 38 z. (175 mm) | Kaseta: SRAM EX1 XG899 (11–48) 8-rz. | Łańcuch: SRAM EX1 | Przerzutka tył: SRAM EX1 | Manetki: SRAM EX1 | Hamulce: Formula Cura, tarcze Formula 203/180 mm | Kierownica: Greyp custom, 780 mm | Wspornik kierownicy: Greyp custom, 52 mm | Łożyska sterów: FSA Gravity SX Pro 1i1/8”–1i1/2”| Wspornik siodełka: KS Shock Lev DX 100 mm| Siodełko: Fi’zi:k Ponente F200


SYSTEM ELEKTRYCZNY

Silnik 
MPF 6.0c, 250 W, 36 V, 90 Nm
Tryby wspomagania:    

  • 5 (do 550 W, ok. 420 %**)
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1    
  • Walk

Sterownik 
Central Inteligence Module (CIM)

Akumulator 
Greyp custom 700 Wh (19,4 Ah)
Liczba cykli: 1000
Ładowarka: 4A
Czas ładowania: 5 godzin*
Koszt dodatkowego akumulatora: 649 euro
* podaną wyżej ładowarką
** wartość w procentach obliczona dla średniej mocy użytkownika 130 W

Inne wersje

Testowany model G6.1 to najtańsza wersja fulla serii G6, ma wszystkie najnowsze elementy elektroniczne, ale nie rozwija pełnego potencjału supere-bike’a. Droższy o 500 euro G6.2 Expert FS wyposażony jest w lepsze amortyzatory Rock Shox Lyrik RC i Monarch RT3 oraz koła DT Swiss H 1700 Spline. Kosztujący 7499 euro G6.3 Rebel ma dodatkowo spektakularne koła Crank Bros Iodine 3, jednak dopiero G6.X Limited na sześcioszprychowych karbonowych kołach BikeAhead z superamortyzatorami Öhlins i sterowanym elektrycznie napędem SRAM X01 Eagle AXS wygląda naprawdę ekskluzywnie i futurystycznie, i lepiej pasuje do anturażu Rimaca, Koenigsegga czy Aston Martina. Także ceną – 13 999 euro.

Werdykt

Ze sporym skokiem zawieszenia i wielkimi oponami G6 można wziąć za rower enduro. Jednak geometria, napęd i koncentracja na elektronicznych oraz software’owych gadżetach ściągają G6 na łatwe ścieżki. Ma zachęcić początkujących do e-bike’ów. Nadwyżki skoku i przyczepności wykorzystuje jako margines bezpieczeństwa, budując poczucie pewności w terenie. Technologiczne nowinki, takie jak wbudowane kamery, światła stopu, zintegrowane 3G i smartfon jako interfejs nie wnoszą, co prawda, w tym momencie nowych wartości do jazdy rowerem z napędem elektrycznym, ale z tego, co dziś wydaje się wodotryskiem, wyewoluuje przyszły kształt bardziej software’owego i elektronicznego e-bike’a, więc warto śledzić kolejne generacje. Obecna wersja oprogramowania nie osiągneła jeszcze nie budzącego zastrzeżeń kształtu i wymaga wyrozumiałości i wysiłku, aby ją opanować. Z niecierpliwością czekamy na jej udoskonalone wersje. Pokoleniu X może być trudno zaakceptować bezprecedensowe w branży rowerowej, choć obecne już powszechne w branży motoryzacyjnej i bardzo aktualne cywilizacyjnie przekraczanie przez Greyp granic tego, co dopuszczalne w zakresie wykorzystania treści i danych osobowych klientów. Millenialsi mogą być bardziej otwarci.
 


ROWERY PORÓWNYWALNE DO TESTOWANEGO

Lapierre Overvolt AM 8.6 
Cena: 28 899 zł

Rama z aluminium Supreme 5, skok zawieszenia 160 mm. Amortyzator przedni Rock Shox ZEB R 160 mm, tłumik Rock Shox Deluxe Select+. Napęd SRAM NX Eagle 1x12, czterotłoczkowe hamulce Shimano MT400, koła Lapierre eAM+ z oponami Maxxis Assegai EXO+ 29x2.5” / Maxxis Minion DHR II EXO+ 27.5x2.8”, regulowany wspornik siodła Lapierre. 
 

 

Cube Stereo Hybrid 160 HPC ActionTeam 625 27.5 Nyon 
Cena: 30 959 zł

Przedni trójkąt ramy z carbonu C:62, wahacz z aluminium, skok zawieszenia 160 milimetrów. Amortyzator przedni Fox 38 Float Factory FIT4, tłumik Fox Float DPX2 Factory. Napęd Shimano XT 1x12, czterotłoczkowe hamulce Shimano XT, koła Newman Evolution SL E.30, regulowany wspornik siodła Fox Transfer Factory. 
 

 

KTM Macina Kapoho Master 
Cena: 27 499 zł

Przedni trójkąt ramy z włókna węglowego, wahacz aluminiowy, skok zawieszenia 160 milimetrów. Amortyzator przedni Fox 36 Float 160 mm, tłumik Fox Float DPX2 Performance. Napęd Shimano Deore M6100 1x12, hamulce czterotłoczkowe Shimano XT, koła na obręczach Ambrosio E30 Trail z oponami Maxxis Minion DHF 29x2.5” / DHR II EXO 27.5x2.8”, regulowany wspornik siodła KTM Comp. 
 

Przypisy