Brak wyników

Temat , Ekwipunek

17 lutego 2022

NR 8 (Luty 2022)

Sztuka kompromisu Jakie ogumienie do e-bike’a?

0 248

Ze względu na niedoskonałość określenia „e-bike” sedno pytania bynajmniej nie dotyczy rodzaju gumy, kształtu bieżnika czy walorów oplotu. Do tych cech jeszcze w tym artykule dojdziemy. Kluczowe okazują się przepisy wynikające z definicji, bo wszystkie pojazdy inne niż rower podlegają drakońskim regulacjom dotyczącym odporności, trwałości i bezpieczeństwa użytkowania. Homologacje części do nich przeznaczonych są kosztowne, a procedury niezbędne do ich uzyskania długotrwałe. Przepisy dla rowerów są znacznie łagodniejsze. Na szczęście z definicji roweru wynika, że może być on wyposażony w silnik, który działa tylko pod warunkiem, że rowerzysta pedałuje.

 

Zasadniczo wszystkie rowery elektryczne, z dwoma, trzema lub czterema kołami, podlegają homologacji zgodnie z rozporządzeniem  Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013, wraz z uzupełniającymi rozporządzeniami technicznymi i właściwym rozporządzeniem wykonawczym. Ale wniknięcie w jej szczegóły to grubsza sprawa, przeznaczona dla prawników obsługujących przemysł. Dla nas najważniejsze jest to, czy elektryk to rower wspomagany, określony jako L1e-A, nazywany prześlicznie pedelec i mający ograniczenie prędkości do 25 km/h oraz moc od 250 W, ale nieprzekraczającą 1 kW. Istnieje też homologacja L1e-B – takie motorowery definiuje się jako pojazdy wspomagające do maksymalnej prędkości 45 km/h oraz maksymalnej ciągłej mocy znamionowej wynoszącej nie więcej niż 4000 W. Też mają wspomagać wyłącznie podczas pedałowania. O ile L1e-A to zgodnie z przepisami rower, o tyle L1e-B wymaga nie tylko odpowiedniego ogumienia o europejskiej homologacji ECE-R75, ale też rejestracji, ubezpieczenia OC i motocyklowego kasku. Sorry, w naszym czasopiśmie się nimi nie zajmujemy.


Niektórzy producenci mają jednak w swoim portfolio opony „marketingowane” jako wersje elektryczne. Wśród nich są te z homologacją ECE-R75, ale bywa, że tylko „wzmocnione” - specjalnym dopiskiem. Vittoria twierdzi, że rowery elektryczne muszą utrzymać dodatkowy ciężar silnika w porównaniu z rowerami tradycyjnymi. Nie do końca się z tym zgadzamy, ponieważ różnica w masie, owszem, istnieje, ale gdy dla rowerzysty z rowerem analogowym i wspomaganym mieści się w granicach 10%, trudno uznać ją za istotną na tyle, żeby wymagała zmiany konstrukcyjnej opon.

 

Schwalbe nieco precyzyjniej podchodzi do kwestii masy: Większa masa całkowita wymaga nieco szerszej opony, mocnej, jak to tylko możliwe. Zapewnia to lepszą ochronę przed przebiciem, większy komfort i dobrą kontrolę. Większe obciążenie opony związane z wyższą prędkością i większą masą całkowitą sprawia, że ochrona przed przebiciem jest niezwykle ważna. Naprawa opon w rowerze elektrycznym jest zazwyczaj bardziej skomplikowana niż w rowerze konwencjonalnym. I z tymi założeniami zgadzamy się chętniej, choć nie bezkrytycznie. Zresztą każdy, kto nie był w stanie podrzucić koła przed krawędzią krawężnika cięższym i nieco trudniejszym do opanowania elektrykiem, wie, że coś jest na rzeczy.

 

Schwalbe, które wprowadza rekomendacje z podziałem na szybkie i wolne pedeleki, uważa: Opony z rekomendacją E-25 są doskonałym wyborem dla wszystkich pedeleków ze wspomaganiem pedałowania do 25 km/h. Najważniejsze kryterium tej rekomendacji jest bezpieczeństwo. W ofercie niemieckiej firmy bardzo dużo opon ma rekomendację E-50, bo uzyskały europejską homologację ECE-R75 niezbędną przy szybkich pedelekach L1e-B. To oznacza, że można ich używać we wszystkich rowerach wspomaganych, bez względu na klasę.

 

Ale w kontekście tego artykułu powołamy się jeszcze na aneks RVFSR – XV, który w gąszczu przepisów dodatkowych zezwala producentom pojazdów o technicznie dopuszczalnej masie maksymalnej ≤ 150 kg, i to nawet tych bez certyfikacji L1e-A lub B, stosować ogumienie rowerowe bez homologacji ECE-R75, pod warunkiem że jego szerokość przekracza 67 mm. W naszej ocenie jednoznacznie obala to twierdzenie, że niezbędne są specjalne opony do rowerów elektrycznych. Mimo to w niektórych zastosowaniach warto pomyśleć o ogumieniu lepiej przystosowanym do innych wymagań, jakie niesie ze sobą jazda wspomagana sokiem z elektronów.

 

 

Karkas/oplot/konstrukcja

Bontrager ma w swojej ofercie opony Hybrid. Wśród nich znajdują się opony do jazdy rekreacyjnej do cruiserów Electra, MTB, a nawet opony o szosowych parametrach i bieżniku. Ich konstrukcja wewnętrzna (karkas) składa się z tak dobranych tkanin o różnych grubościach włókien i gęstości tkania oraz liczby warstw, żeby sztywność i podatność opony odpowiadała potrzebom cięższych rowerów i bezwzględniej traktowanych opon. Ponadto stosowane są dodatkowe warstwy antyprzebiciowe.

 

Bontrager uwzględnia trzy gradacje, Hard-Case, Hard-Case Lite oraz Hard-Case Ultimate. W e-MTB Treka montowane są opony Bontrager niewyróżniające się spośród odpowiednich opon do analogów. W rowerach z najwyższej półki o agresywnych przeznaczeniach pojawiają się najbardziej wyrafinowane modele bieżników i mieszanek oraz wzmocnienia przeciwprzebiciowe, np. Core Strength. Ale w tańszych odpowiednikach tychże rowerów stosowane są po prostu solidne opony na bazie tkanin o grubych włóknach osnowy (małym współczynniku TPI) i stopkach z drutu (niepozwalających na stosowanie bez dętek), za to o odpowiednio dobranym bieżniku i szerokości.

 

Specialized po całkowitym przebudowaniu linii opon proponuje specjalne wyróżnienie e-Bike Ready. Są to te same opony, jakich używa się w różnych dyscyplinach, ale marka zachwala je jako spełniające także oczekiwania rozbudzone wspomaganiem. Specialized ma kilka gradacji ochrony przed przebiciem Grid, Grid Trail, Grid Gravity, różniące się liczbą i jakością warstw antyprzebiciowych. Osłona Grid Gravity ma dwuwarstwową konstrukcję Dual-Ply.

 

Kenda stosuje technologię EMC i mówi, że: to pierwszy na rynku karkas zaprojektowany specjalnie pod kątem wymagań stawianych przez rowery górskie. Dzięki wzmocnionej warstwie tkanego materiału i dodatkowej warstwie chroniącej przed przebiciem każda opona z karkasem EMC jest wytrzymalsza i zapewnia większą kontrolę i przyczepność niż jakakolwiek inna standardowa opona MTB. Ma certyfikat ECE-R75 i jest dopuszczona do użytku w rowerach elektrycznych do prędkości 50 km/h.

 

Schwalbe stosuje ciekawe rozwiązanie Smart DualGuard i uważa, że to: najbezpieczniejsza ochrona przed przebiciem, zaprojektowana z myślą o wymaganiach rowerów elektrycznych. Jest to specjalna gumowa wkładka SmartGuard o grubości 4 mm, połączona z dwoma warstwami tkaniny RaceGuard.

 

Continental uważa, że: PolyX Breaker wnosi nasze doświadczenie z branży samochodowej do segmentu opon rowerowych. Poliester jest od lat z powodzeniem stosowany w oponach samochodowych i wielokrotnie wypróbowany. Niezwykle wytrzymałe włókno poliestrowe jest ciasno tkane na krzyż. W ten sposób uzyskuje się bardzo wysoką gęstość tkaniny, która nie tylko sprawia, że Breaker jest bardziej odporny na ciała obce, ale także na przebicia. PolyX Breaker® nie ma również negatywnego wpływu na opór toczenia.

 

Ten ostatni argument ma spore znaczenie i także Schwalbe podnosi, że twarde ścianki pogarszają nie tylko komfort, ale i opory toczenia. Dzięki unikalnej ochronie przed przebiciem waga opon Schwalbe Marathon Plus jest nieco wyższa, ale zachowanie podczas toczenia pozostaje doskonałe. Testy laboratoryjne potwierdzają to, co rowerzyści odczuwają na swoich pojazdach: Opony Marathon Plus toczą się znacznie płynniej niż inne opony z pasami chroniącymi przed przebiciem o podobnej grubości.

 

 

 

Bontrager E6 Hard-Case Lite
E6 został zaprojektowany do rowerów elektrycznych, spełnia normy dla S-EPAC do prędkości 50 km/h. Solidna ochrona przed przebiciem z taśmą antyprzebiciową Hard-Case Lite o grubości 1 mm z kevlaru, dostosowaną do rowerów elektrycznych.

Wersje: 27,5×2,4” (1280 g), 700×50C (855 g)
Cena: 179 zł
 

 

 

 

 

Bontrager SE6 Team Issue TLR MTB Tire
SE6 oferuje najbardziej agresywny wzór bieżnika, który zapewnia przyczepność w każdym terenie i w każdych warunkach.
Osłona Core Strength Casing jest wykonana z lekkich nylonowych włókien, które zapewniają mocną, elastyczną ochronę ścian bocznych, zwiększając trwałość i wsparcie opony. Sprawdzony bieżnik 2/2/3 wgryza się w nawierzchnię solidnymi klockami centralnymi i łagodnie przechodzi przez klocki pośrednie przy przechylaniu, żeby przy skrajnym przechyle włączyć do boju agresywne klocki na ścianach bocznych. Opatentowana, dwuskładnikowa mieszanka TM-Grip została stworzona z myślą o przyczepności. Ma miękkie klocki boczne, a środkowa część bieżnika jest twardsza i lepiej się toczy. Konstrukcja z gęsto tkanego materiału o gramaturze 120 TPI zapewnia elastyczność. Fabryczny system bezdętkowy z unikalną opaską pozwala na jazdę z niższym ciśnieniem w oponie, co zapewnia lepszą trakcję, większą pewność oraz płynniejszą i szybszą jazdę.

Wersje: 29×2,5” (1045 g)
Cena: 319 zł
 


 

 

 

Bontrager LT3
Wytrzymała opona do spokojnej jazdy w każdych warunkach po asfalcie i szlakach bez obawy, że kamienie lub żwir doprowadzą do przebicia opony.

Wersje: 26×2.0” (646 g), 700×38C (545 g)
Cena: 79 zł
 


 

 

 

Continental eRuban Plus
Energooszczędny, wszechstronny SUV, który dotrze zarówno na wieś, jak i do miasta. Partner na dojazdy do pracy, załatwianie spraw i weekendowe wycieczki. Mieszanka PureGrip, ochrona PolyX Breaker/Plus Breaker, homologacja E-50.

Wersje: 29×2,6” (965 g), 29×2,3” (890 g), 29×2,1” (740 g), 27,5×2,60” (910 g), 27,5×2,30” (840 g)
Cena: ok. 130–160 zł
 


 

 

 

Continental Contact Plus
Opona do miasta i poza, przeznaczona do e-rowerów także do wypożyczalni. Dzięki SafetySystem Breaker z wysoce elastycznym materiałem pod bieżnikiem uzyskano odporność na przebicie i przecięcie, ale dzięki wysokiej elastyczności daje szczególnie niski opór toczenia, oszczędzając energię baterii i środowisko. Breaker spełnia również wymagania rowerów elektrycznych o wyższych prędkościach, do 50 km/h (homologacja E-50).

Wersje: 28×1½” (1070 g), 28×1,75” (1150 g), 28×1,6” (1050 g), 28×1,5” (1025 g), 28×1 3/8×1 5/8” (980 g), 28×1 ¼×1¾” (750 g), 28×1 5/8×1 1/8” (645 g), 27,5×1½” (990 g), 26×1,75” (1040 g)
Cena: ok. 100 zł
 


 

 

 

Kenda Khan II K-Shield Reflex E-Bike
Sprzedażowy hit wśród turystyczno-trekkingowych opon Kendy, który powstał na bazie kultowej opony Khan. Drut w stopce i oplot 60 TPI zapewniają solidność konstrukcji. K-Shield (KS) to licząca 3 mm warstwa lekkiej, elastycznej gumy zawierającej cząsteczki aramidowe i ceramiczne zwiększające odporność na przebicia. Przeznaczona na suchy i mokry asfalt, beton, ubite drogi, szuter. Mieszanka gumy odznacza się odpornością na ścier...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy