Rozwiązanie, jakim jest przyczepka rowerowa, znane jest od dawna i w wielu krajach bardzo popularne. Szczególnie te do przewozu dzieci stanowią świetny sposób na aktywne spędzanie czasu w rodzinnym gronie, pozwalając zabierać dzieci na wycieczki, a nawet dalsze wyprawy, na długo zanim te nauczą się samodzielnie jeździć na rowerze.
Dla aktywnych i proekologicznych rodziców przyczepka stanowi też alternatywę dla samochodu na codzienne poruszanie się po mieście, dowozy do przedszkola czy szkoły. Przyczepka zapewnia dziecku nieporównywanie lepszą ochronę przed warunkami zewnętrznymi niż fotelik oraz znacznie wyższy komfort i bezpieczeństwo jazdy, szczególnie na dłuższych dystansach. W przyczepce jest też sporo miejsca na jedzenie, zabawki oraz inne przydatne w czasie podróży akcesoria. Co kluczowe, w zestawieniu z rowerem wspomaganym elektrycznie żaden rodzic nie musi się martwić dylematem, „czy dam radę holować dodatkowy ciężar przez wiele kilometrów”. Co najwyżej, przy dalszej wycieczce do przyczepki warto wrzucić też ładowarkę do akumulatora i zrobić z niej użytek w czasie przerwy na obiad.
Wiele przyczepek służących do przewozu dzieci jest oferowanych w dwóch bliźniaczych wersjach, dla jednego lub dwójki maluchów; różnią się jedynie szerokością wynikającą z konieczności wstawienia dwóch fotelików. Wydaje się, że 12–15 centymetrów to niedużo, jednak gdy postawi się dwie przyczepki obok siebie, różnica szerokości jest wyraźnie widoczna i czuć ją także przy manewrowaniu, szczególnie w wąskich miejscach. W jednomiejscowej przyczepce starsze dziecko będzie miało też więcej swobody, co wynika m.in. z większej o dobre parę centymetrów szerokości fotelika. Obowiązkowym elementem bezpieczeństwa są pięciopunktowe pasy pozwalające pewnie ustabilizować dziecko w foteliku, tak aby nie przemieszczało się pod wpływem wstrząsów. Pasy powinny być miękko wyściełane, aby nie powodowały dyskomfortu nawet przy wielogodzinnej podróży. Bardzo przydatna jest funkcja zmiany kąta nachylenia oparcia do pozycji półleżącej, w której dzieciak będzie mógł komfortowo zdrzemnąć się w trakcie jazdy. W przypadku mniejszych dzieci sprawdzają się regulowane zagłówki, a także możliwość dołożenia dodatkowych poduszek stabilizujących korpus i główkę, aby nie opadała na bok, gdy zaśnie na siedząco. Producenci w większości rekomendują wiek 1 roku jako minimalny, od którego można bezpiecznie zacząć wozić dzieci w przyczepce ciągniętej za rowerem. Chociaż oczywiście jest to granica umowna, zależna od indywidualnego rozwoju dziecka, w razie wątpliwości warto skonsultować to z pediatrą. Przyczepek można jednak zacząć używać już z młodszymi dziećmi, bo większość z nich może także pełnić funkcję wózków spacerowych dzięki wyposażenia w dodatkowe przednie kółka (składane lub odczepiane) oraz składany uchwyt do pchania, najczęściej o regulowanej wysokości. W przypadku bardzo małych dzieci, które nie są w stanie jeszcze samodzielnie siedzieć, należy doposażyć przyczepkę-wózek w specjalny wyściełany leżak-hamak zapewniający leżącemu w nim dziecku odpowiednią stabilność i dodatkową izolację od wstrząsów. Leżaki takie do swoich przyczepek oferuje większość producentów.
Do wielu przyczepek, ale tylko w wersji jednoosobowej, można dokupić także specjalne zestawy joggingowe z pojedynczym większym kołem przednim, które zmieniają je w wózek biegowy. Niektórzy producenci oferują także zestawy narciarskie, w których koła zastępują płozy, co pozwala ciągnąć przyczepkę po śniegu, poruszając się pieszo lub na nartach.
Niektóre bardziej uniwersalne modele oferują możliwość łatwej konwersji na wersję towarową, co może być także bardzo praktyczną funkcją. Najczęściej sprowadza się to do przemyślanego systemu składania fotelików, które w kilku ruchach „znikają” pod podłogą, a użytkownik ma do dyspozycji całą przestrzeń przyczepki z płaską podłogą, co daje możliwość przewiezienia nawet całkiem sporych paczek. Na rynku są także specjalistyczne modele cargo od początku zaprojektowane tylko do przewozu ładunków, mniejsze i większe, jedno- lub dwukołowe, z otwartą platformą lub chronioną plandeką zarówno takie do użytku codziennego, jak i i przeznaczone na dalekie wyprawy.
Do osobnej kategorii należą przyczepki do przewozu psów. Konstrukcyjnie bardzo przypominają te dla dzieci, chociaż różni je kształt „budy”, organizacja przestrzeni wewnątrz oraz konstrukcja plandeki ze specyficznymi udogodnieniami zarówno ułatwiającymi załadunek psa, jak i mającymi mu uprzyjemnić jazdę.
Wśród cech konstrukcji, jakimi powinny charakteryzować się przyczepki, jedną z podstawowych jest możliwość łatwego złożenia ich do transportu lub przechowania. We wszystkich znanych nam modelach koła główne mocowane są na zatrzaskach, a do ich wypięcia wystarczy naciśnięcie przycisku zwalniającego blokadę. Również hol i w większości przypadków pomocnicze przednie kółka mocowane są w sposób umożliwiający ich błyskawiczny demontaż. Fotelik i stelaż napinający plandekę są składane, najczęściej wystarczy zwolnić blokadę, aby złożyły się prawie na płasko.
Jednostronny, specjalnie profilowany sztywny dyszel i zaczep mocowany do osi tylnego koła są najczęściej stosowanym rozwiązaniem holowania. Przyczepki seryjnie wyposażone są w uchwyty zaczepów kompatybilne z piastami z szybkozamykaczami QR 10 mm, rzadko spotykane w e-rowerach w większości wyposażonych już w osie 12 mm, dlatego kupując przyczepkę, należy dokupić także uchwyt kompatybilny z rowerem. Większość producentów oferuje kilka rodzajów, dlatego lepiej poprosić sprzedawcę o pomoc. Zaczep o konstrukcji kulowej daje dużą swobodę manewrowania oraz niezależnego położenia rower...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ...i wiele więcej!