Brak wyników

Najnowsze , Ekwipunek

2 marca 2023

NR 11 (Marzec 2023)

Bosch SmartSystem

0 3144

W poprzednim wcieleniu systemu wspomagania Bosch silniki wspomagające często określano nazwą Gen. 4. Nazwa ta stała się synonimem postępu. Aktualny system to teoretycznie piąta generacja wspomagania, jednak Bosch nie komunikuje jej w ten sposób, ponieważ całkowicie zmienił filozofię i oprogramowanie , a wyświetlacze przestały być sercem systemu. Jednak fundamentalną zmianą jest dwukrotne przyspieszenie protokołu komunikacji pomiędzy elementami systemu. Dotychczas system działał w rytmie 32-bitowym, aktualnie prędkość podwojono. Dzięki temu system pracuje sprawniej, jest elastyczniejszy i pozwala wprowadzić całkiem nowe, jeszcze bardziej zaawansowane tryby wspomagania.

W naszej nowej siedzibie odbyliśmy indywidualne szkolenie ze Zdzisławem Madeją z Bosch eBike Systems (powyżej) wsparte jazdami testowymi KTM-em Macina Cross 710. Jednym z pierwszych rowerów w Polsce z pełnym SmartSystemem, sam silnik niewiele się zmienił. Pozostały hardware znacząco udoskonalono, a liczbę opcji wyświetlaczy, modułów obsługi, akumulatorów zwielokrotniono. W systemie znalazły się całkiem nowe opcje związane z bezpieczeństwem czynnym – ABS oraz moduł GPS zapewniający nie tylko nawigację, ale i możliwości antykradzieżowe systemu. Całość spina nowa aplikacja na smartfony eBike Flow, a dla zawodowców uruchomiono DiagnosticTool 3 oraz nowy portal b2b. To także istotne ulepszenia.

Najważniejsze są nowe tryby oraz apka

Poprzednie wersje systemu przy okazji każdej aktualizacji systemu nakazywały wizytę w autoryzowanym serwisie. Tak pozyskaliśmy tryb Tour+ czy zwiększaliśmy moment obrotowy z 75 na 85 Nm. Dziś 85 niutonów jest w standardzie, ale i ze Smart Systemem pojedziesz do serwisu, bo tam wgrają Ci zupełnie nowe tryby wspomagania! Aktualnie wszystkich trybów jest 6, z czego 4 mogą być aktywne w jednym rowerze, ale ponieważ system pokazuje 16 możliwości, w przyszłości może się okazać, że specyficznych programów do specjalnych zastosowań może być dużo więcej.

Silniki

Dane techniczne pozostają bez zmian, wszystkie (z jednym wyjątkiem, o którym poniżej) mają nominalną moc 250 W i 85 Nm momentu obrotowego. Znany dotychczas silnik Performance Line CX nadal będzie wspierał sportowe eMTB. Równolegle jego wersja do rowerów transportowych Cargo Line będzie wspomagać jednoślady o masie do 250 kg i wieloślady o dopuszczalnej masie całkowitej do 300 kg. Wersja ta (BDU374Y) będzie mogła korzystać z nowego trybu jazdy eCargo, w którym maksymalne wzmocnienie osiągnie wartość 400% mocy wkładanej przez pedałującego. Wyścigowe ambicje Boscha obwieszcza limitowana wersja siników Performance Line CX Race Limited Edition (BDU 376Y). Odchudzona o ok. 200 g i odarta z owiewek będzie mogła korzystać z trybu Race, w którym zmaksymalizowano wzmocnienie do 400% i to już od prędkości „zero”. Soft znacznie przedłuża działanie funkcji Extended Boost znanej dotychczas z trybu eMTB. Race będzie ostry, trudny i piekielnie szybki. W ofercie pojawią się także odświeżone silniki Performance Line (BDU3360) z mniejszym momentem obrotowym (75 Nm) oraz jego wersja wspomagająca do prędkości 45 km/h przeznaczona dla profesjonalistów, kurierów i dojeżdżających do pracy przy pomocy Speed Pedeleców, czyli Performance Line Speed (BDU3780/81).
 


Akumulatory

Bosch poszerzył także ofertę akumulatorów. Wśród integrowanych w ramie PowerTube oprócz wersji 750 (Wh) pojawią się też krótsze i lżejsze wersje 625 oraz 500, przydatne zwłaszcza w mniejszych rozmiarach ram. Nie zrezygnowano na szczęście z akumulatorów zewnętrznych PowerPack. O ile wersja 545 coś nam przypomina, to Power Pack 725 przyda się zwłaszcza w rowerach towarowych.
 

W trybach wspomagania, takich jak Eco, Tour, Sport czy Turbo, moc wspomagania wzrasta liniowo ze zwiększaniem się siły nacisku na pedały. W trybach Eco i Tour maksymalną moc wspomagania ograniczono dla lepszej ekonomiki. W trybie Sport krzywa wspomagania w pierwszej fazie narasta szybciej i po uzyskaniu pewnej mocy się stabilizuje. W Trybie Turbo moc wspomagania rośnie gwałtownie i dociera do maksymalnego dla danego silnika poziomu wzmocnienia. Tryby, takie jak Tour+ czy eMTB dynamicznie reagują na nacisk na pedały i szybko doprowadzają do pełnej mocy, choć lepiej oszczędzają energię niż Turbo. Kiedy zapotrzebowanie maleje, wartość wspomagania spada. Jak wiemy, rodzi to poczucie bardziej naturalnego wspomagania i w terenie eMTB sprawdza się znacznie lepiej niż Turbo. Oddaje pełną moc, kiedy rajder ciśnie maksymalnie w pedały, a gdy odpuści, silnik momentalnie przestaje szaleć.

 

Tryb Race jest prosty: pełna moc wspomagania (400%) dostarczana od najlżejszego dotknięcia pedałów do odcięcia przy 25 km/h. W porównaniu do Turbo, gdzie system wyrzuci maksymalnie 340%, zbliżając się do 25 km/h płynnie odejmuje mocy wspomagania. Race to prawdziwa bestia rozszarpująca grunt pod kołami.

 

eCargo różni się od Race tym, że adaptacyjnie wspomaga od prędkości zero, delikatniej rozwijając pełną moc. Zbliżając się do prędkości maksymalnej, zdejmuje nogę z gazu, żeby utrata mocy była łagodna, bez raptownego zaprzestania wsparcia.


Kontrola i informacja

Ostatnio sporo testowanych u nas e-bike’ów na kierownicy miało zamontowany wielofunkcyjny moduł obsługi LED Remote. Pozwala on nie tylko wybrać tryb wspomagania, włączyć oświetlenie czy asystę podchodzenia, ale i zmienić układ danych na wyświetlaczu. Jego funkcjonalność w jeździe turystycznej jest niesamowita. Podkreśla ją możliwość perfekcyjnego wyregulowania do użytych klamek i manetek. Oprócz rotacji na kierownicy można przesunąć ją o 15 mm względem obejmy, żeby zbliżyć lub oddalić do gripa. Bosch zadbał także o używających najnowszych klamek Shimano I-Spec EV, produkując specjalną wersję obejmy do tych specyficznych potrzeb. Ważniejsze jednak wydaje mi się, że do rowerów sportowych Bosch przygotował jednak SystemController, na który czekali wszyscy jeżdżący sportowo. Jest to całkiem płasko wbudowywany w górną rurę moduł z diodowym wyświetlaczem poziomu naładowania i kolorystyczną identyfikacją zastosowanego trybu wspomagania. Współpracuje on z MiniRemote, czyli rewelacyjnym bezprzewodowym przełącznikiem trybów mocowanym jak manetka – z lewej lub prawej strony kierownicy. W ten sposób Bosch zamknął usta krytykom wychwalającym minimalizm konkurencji. Niemiecki system bez rezygnacji z rozbudowanego zespołu informująco-kontrolnego wprowadził opcję z minimalistycznym i bardzo funkcjonalnym zespołem, który świetnie sprawdzi się w użyciu sportowym. Ale to dopiero początek!

Wyświetlacze

Dotychczas system Bosch nie działał bez wyświetlacza. Wprawdzie użytkownicy mogli wymienić Puriona na Intuivię lub Nyona (co jest ciekawym sposobem na polepszenie), ale któryś z nich musiał być zamontowany. W SmartSystem użytkownik teoretycznie może obyć się bez wyświetlacza w ogóle, a nawet bez samego uchwytu, ponieważ nowe wyświetlacze to tylko ekrany. Opcja sauté nie daje odczytów prędkości i statystyk jazdy, ale kolorowy sposób wyświetlania diodami poziomu naładowania pozwala na dziesięcioprocentową precyzję odczytu. Dla mniej radykalnych też przedstawiono sprytne rozwiązanie. Mocowanie pozwala bez problemu wpiąć nowy monochromatyczny wyświetlacz Intuivia 100 lub (potrzebny inny uchwyt) upgrade’ować go na kolorowego Kioxa 300. W zależności od kaprysu ekran można przykręcić śrubką na stałe lub wypinać z sanek jak inne wyświetlacze rowerowe. W ofercie pojawiło się jednak niesamowicie funkcjonalne, zwłaszcza w turystyce, mocowanie. Wpinany w te same sanki co Kiox 300 uchwyt pozwala zatrzasnąć smartfon (nawet w wersjach plus), który na dużym ekranie przedstawi parametry i statystyki oraz pozwoli na całej szerokości ekranu prowadzić nawigację na mapach z aplikacji Flow. Dwie funkcje tego uchwytu mnie zachwyciły, pierwsza to możliwość zmiany wyświetlanych danych za pomocą LED Remote, czyli bez dotykania ekranu (choć też można) , druga to indukcyjna ładowarka o mocy przewyższającej pobór prądu w czasie używania nawigacji z telefonu. To w jeździe turystycznej naprawdę się przyda i jednocześnie integruje pozostałe dane, takie jak poziom naładowania akumulatora.
 

 1. SystemController jest wpuszczany w otwór w górnej rurze ramy, nie wystaje, pozwala rower włączyć i wyłączyć oraz zmieniać tryby wspomagania. Zmiany sygnalizuje zmianą koloru wyświetlania, a stopień naładowania baterii z precyzją do 10% dzięki dwukolorowemu kodowi pasków wyświetlania.
2. Moduł GPS do przykręcenia pod pokrywa silnika.
   3. Intuvia 100 to podstawowy wyświetlacz SmartSystem.
 4. Bezprzewodowy MiniRemote może być montowany z prawej lub lewej strony kierownicy.


Connect Module

Do tej pory moduł GPS był dostępny tylko od zewnętrznych dostawców. Bosch rozwinął swój system, a wraz z nim nie tylko kwestie nawigacji, lecz także lokalizacyjne. Apka Flow zapisuje pozycję zaparkowanego roweru i w razie nieautoryzowanego przemieszczania informuje właściciela oraz blokuje wspomaganie, a także wzbudza sygnał dźwiękowy. Rozpoczyna też śledzenie pozycji.

A co z ABS?

SmartSystem jest kopernikańskim przełomem dla Boscha. Wczesne wejście na rynek i opracowanie systemu w formie zamkniętej pozwoliło później pojawiającej się konkurencji zyskiwać przewagę w niektórych dziedzinach. Bosch w tym czasie, jak tankowiec, uparcie zmieniał kierunek i ze SmartSystemem wydaje się na właściwym kursie. Po tym manewrze na mostku zarządzili całą naprzód. SmartSystem integruje także jedno z najciekawszych rozwiązań, o którym napiszemy w nieodległej przyszłości, czyli ABS-ie. System przeciwdziałania blokadzie koła jest w użytkowych jednośladach zbawieniem i podkreśla dominację w dziedzinie rowerów dojazdowych. Inne z rozwiązań, takie jak MiniRemote SystemController są oczekiwane przez rynek rozwiązań sportowych, gdzie już szerokim echem odbija się pojawienie limitowanej wersji silnika Race. Dotychczas przewagi Boscha na tym polu nie były aż tak oczywiste. Otwartość i modularność SmartSystemu wyprzedza swoje czasy, ale jest też gotowa na dalszy rozwój. W zasadzie w kolekcji Boscha brakuje tylko oszczędniejszego energetycznie silnika o mniejszej mocy i masie oraz kompaktowego kontrolera z kolorowym wyświetlaczem jak w smartwatchu. Czy i kiedy się pojawią? Zobaczymy. 

Przypisy