Brak wyników

Testy

3 lutego 2020

Specialized Turbo Levo Custom

185

Rzadko kiedy prezentujemy rowery, które są personalizowane przez użytkowników, skupiając się na walorach oferowanych przez producentów, tutaj jednak postanowiliśmy zrobić wyjątek. Dariusz Grudniewski, właściciel oraz pomysłodawca tego projektu, zdeklasował rywali na wszystkich rundach tegorocznego cyklu Enduro MTB Seriesw klasie e-bike. Jak sam mówi, założenia procesu były bardzo proste: „Zbudować możliwie najszybszy, bezawaryjny sprzęt do startów w polskich zawodach enduro, nie szalejąc jednocześnie z kosztami”. 
Prezentowane Turbo Levo to podstawowy model z kolekcji na 2018 r. Fabryczny widelec Rock Shox Sektor, dysponujący skokiem 150 mm, został zastąpiony przez widelec Fox 36 z tłumikiem GRIP o skoku 160 mm. Na zawodach, szczególnie tych w formule on-sight, linię przejazdu wybiera się bardzo spontanicznie, więc dodatkowy centymetr ugięcia jest pożądany. Różnica, która najbardziej rzuca się w oczy względem oryginału, to mieszany rozmiar kół. Darek, mając doświadczenie w jeździe na motocyklach crossowych, jest przekonany o tym, że przednie i tylne koło pełnią w rowerze różne funkcję, dlatego zdecydował się na mieszany zestaw. Jak mówi: „Duże koło z przodu zapewnia łatwość przetaczania, więcej przyczepności i stabilność przy wysokich prędkościach. Tył o mniejszej średnicy jest sztywniejszy, polepsza zwrotność, a z racji mniejszej masy wirującej ułatwia rozpędzanie”. Z doświadczeń właściciela wynika, że mniejszy tył potrzebuje lepszej amortyzacji, stąd zmiana standardowego dampera na tłumik Cane Creek Double Barrel o długości montażowej 210x57. Jest to damper przerobiony przez autoryzowany serwis, przez co tylny wahacz zyskał dodatkowe 13 mm skoku względem fabrycznych 150 mm. Cane Creek wybrano również ze względu na oddzielne regulacje dla wolnej i szybkiej kompresji oraz takie same regulacje tłumienia powrotu. Jak podkreśla właściciel, droga do właściwych nastaw jest czasochłonna, ale procentuje doskonałą czułością na małych i dużych wartościach ugięcia. Konfiguracja napędu to dobrze znana grupa Shimano XT 8000 z kasetą Sunrace 11–42, która współpracuje z przednią zębatką o 34 zębach. Sprawdzona grupa XT jest względnie „tania”, niezawodna, a możliwość regulacji siły sprzęgła wózka jest dodatkowym atutem. Nie bez znaczenia jest też obecność funkcji multi-release, czyli redukcji o dwa biegi za jednym pociągnięciem cyngla manetki. Podczas ścigania hamowanie jest równie ważne, co rozpędzanie, w opisywanym Levo za wytracanie prędkości odpowiedzialne są przeznaczone dla e-bike’ów czterotłoczkowe hamulce Shimano MT-520 wyposażone w metaliczne klocki tego producenta. Dla zapewnienia lepszej modulacji Darek zastosował mniejszą tarczę 180 mm z tyłu. Jak twierdzi – w takiej konfiguracji rzadziej blokuje tylne koło. Zestaw kół równie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy