Brak wyników

Testy

3 lutego 2020

Merida eOne-Sixty

0 791

Podstawową zmianą w stosunku do poprzedniej wersji jest zastosowanie carbonowego przedniego trójkąta ramy wraz ze zintegrowaną baterią. Merida jest bardzo dumna z tego rozwiązania i podkreśla, że głównym problemem, jakiemu muszą sprostać projektanci przy integracji baterii z ramą, jest ogromna, sięgająca 70% utrata sztywności. Dlatego zdecydowano się zrezygnować z aluminium i zastosować włókno węglowe, które w tym kształcie wykazuje większą sztywność bez niepożądanego przyrostu masy. Równie ważną cechą jest swoboda, jaką daje kompozyt węglowy w procesie projektowania. Rezultatem ścisłej współpracy z Shimano jest w pełni zintegrowana z ramą bateria BT-E8035 o pojemności 504 Wh. 

Jednym z priorytetów dla konstruktorów było również zredukowanie hałasu generowanego przez napęd do minimum. Dlatego wszystkie punkty styku baterii z ramą pokryte są warstwą gumy (sama  bateria przytwierdzona jest do ramy za pośrednictwem czterech śrub, które można odkręcić czteromilimetrowym imbusem ukrytym w ośce tylnego koła). Również pokrywa baterii w dolnej rurze wykonana jest z dwuwarstwowego tworzywa sztucznego – twardsza warstwa wewnętrzna zapewnia jej pożądaną sztywność i wytrzymałość, a warstwa zewnętrzna jest miękka, aby minimalizować niepożądane dźwięki. Kolejnym elementem wpływającym na redukcję hałasu jest rozbudowany protektor rurki łańcuchowej. Inspirowany kształtem ogona smoka, pokrywa praktycznie cały profil rury, nie tylko z góry, ale także z dołu i od wewnątrz, bardzo skutecznie chroniąc ją przed uderzeniami łańcucha. Tylne, w całości aluminiowe zawieszenie zostało bez zmian przeniesione z dotychczasowej wersji. Okazało się na tyle dobrą i niezawodną konstrukcją, że Merida bez wahania zdecydowała się na jego zastosowanie w nowym modelu, również ze względu na dostęp do części zamiennych. Patrząc na rower od przodu, uwagę przyciąga rozbudowana główka ramy z otworami wentylacyjnymi. Merida nazywa ten patent Thermo Gate i podkreśla, że carbon nie jest dobrym przewodnikiem ciepła, aby więc zapewnić właściwą temperaturę pracy baterii, wloty działają jak kominy, wypuszczając ciepłe powietrze, na przykład podczas postoju roweru w słońcu. Merida nie ukrywa, że projektując ich kształt, inspirowała się formami znanymi z Ferrari Testarossa czy skrzelami BMW wersji M. Wloty pełnią również funkcję portów do wewnętrznego prowadzenia linek. Konstrukcyjne aspekty integracji baterii wymusiły zastosowanie prostej dolnej rury – aby zapobiec uderzeniu korony widelca o ramę, wprowadzono ogranicznik skrętu. Zdecydowano się na proste, w pełni mechaniczne rozwiązanie: ogranicznik skrętu przytwierdzony jest do rury sterowej i znajduje się wewnątrz główki ramy. Gdy skręt kierownicy przekroczy wartość krytyczną, na swojej drodze natrafia na gumowy odbojnik. Na wszelki wypadek dodano również gumowy protektor na dolnej rurze, który chroni przed kontaktem korony widelca z ramą, gdyby blokada zawiodła. Merida zdecydowała się na m...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy