Brak wyników

Full MTB , Testy

17 lutego 2020

NR 3 (Styczeń 2020)

BH AtomX Lynx 6 Pro-SE ALU czy AtomX Carbon Lynx 6 Pro 27.5+

48

Po uruchomieniu systemu wspomagania naszym oczom ukazuje się istny cyrk. Wystawiony przed czubek mostka ekranik ma niezłą rozdzielczość i demonstruje procedurę startową żywcem z Gwiezdnych wojen i wszystkich śmigających pojazdów dosiadanych przez rycerzy Jedi i żołnierzy Imperium. Moją pierwszą myślą było jednak: „Czy Komisja Europejska naprawdę na to pozwala?”.

Wprowadzenie

W teście wzięły udział dwie wersje roweru AtomX Lynx: jedna zrobiona na lekko i z całkowicie węglową ramą oraz druga – w pełni aluminiowa do cięższych zadań, z mocnym zawieszeniem (36/DHX ze sprężyną). Podejrzewam, że najpierw musiał powstać koncept dopasowany do materiału kompozytowego, a później próbowano przenieść kształt do produkcji ramy aluminiowej. Do uzyskania odpowiednich parametrów sztywności specyficznie uformowanej główki i pojemnika na baterię potrzebne okazały się większe grubości metalowych ścianek profili i różnorakie wzmocnienia. Nie uprzedzając faktów, robota jest wykonana uczciwie i w czasie jazdy trudno rozpoznać różnice w jakości prowadzenia. Ponieważ podejście do wspomagania jest takie samo oraz informacje dla użytkownika realizowane są w ten sam sposób, lead tego artykułu dotyczy obu testowanych rowerów. Powróćmy więc do myśli w nim zawartej. 

Bezpieczeństwo i higiena pracy

Umiejscowienie wyświetlacza analogicznie do trójramiennej gwiazdy w starych „beczkach” czy figurki The Spirit of Ecstasy na chłodnicy rolls-royce’a lata temu zostało uznane za niebezpieczne, a w BH występuje – zapewnia superwidoczność, ale nie daj Boże w ten wyświetlacz przywalić… Ktoś jednak i o tym pomyślał, bo w najnowszym katalogu pojawił się New X Display. Wygląda jak przerośnięty we wszystkich wymiarach wyświetlacz STEPS i od testowanego przez nas różni się sensowną lokalizacją oraz poziomym układem obrazu. Abstrahując od kolorowej informacji i bardzo wyraźnego ekranu, manetka sterowania urządzeniem jest w obu testowanych rowerach modelowo umieszczona pod względem ergonomii, a na dodatek zmiana funkcji wywołuje wibrację! Jasno i wyraźnie! Nawet w zimowych rękawiczkach! Zmiana trybu zmienia nie tylko kolorystykę wyświetlacza na „ostrzu roweru”, ale także podświetlenia przełączników manetki. Dotychczas byłem fanem minimalistycznego rozwiązania ze Specialized – zestaw diod oznaczających poziom naładowania i trzy oznajmiające stopień wspomagania, a wszystko z opcją Stealth, czyli całkowitego wyłączenia światełek. Z początku zastosowane w BH błyskotki mnie odstręczały, muszę jednak przyznać, że podświetlony diodami system sterowania wspomaganiem oraz infotainment BH ostatecznie mnie urzekł. Co więcej, potraktowałbym go jako wzór do naśladowania. Futurystycznie i bardzo ergonomicznie wybrano miejsce na baterię i temu odważnie podporządkowano rysunek ramy. Niespotykany jest też sposób jej zamykania. BH Lynx jest niepodrabialny jak alfa romeo BAT z 1957 r. Ale po takim entrée walory użytkowe muszą dorównać odważnemu wizerunkowi. W przeciwnym wypadku rower popadnie w śmieszność. Zobaczmy, jak z tego wybrnęli Hiszpanie. 
 



1. Bardzo podoba nam się dobór mikrowyposażenia, podnoszący nie tylko estetykę, ale także funkcjonalność obu rowerów. Bardzo efektowny jest błotniczek mający chronić damper przed błotem z koła. Spełnia swoją funkcję, ale przedłużenie go o 5 cm dałoby jeszcze lepszy efekt. 2. Miernik wartości SAG umieszczony na popychaczu pneumatycznego dampera może wydać się gadżetem, ale w wypadku sprężynowego DHX2 jest niezbędny do ustalenia twardości sprężyny i dobrze świadczy o dbałości o detale. 3. Pod silnikiem znajduje się metalowa płyta ślizgowa. Nie, to nie jest gadżet – dzięki niej można śmiało atakować zwalone pniaki bez ryzyka utknięcia na przeszkodzie. Płyta gładko ślizga się i chroni silnik przed uszkodzeniem. 4. Split Pivot oznacza, że górne i dolne elementy wahacza pracują niezależnie. Dzięki temu uzyskano aktywność pracy zawieszenia czułą na najmniejsze nierówności. Łożyskowanie umieszczono na zewnątrz osi koła. Tak, Trek też tak ma. 
 

Rozmiary: M, L (rozmiar testowany), XL; * podana wartość nie uwzględnia 20 mm podkładek; ** masa bez pedałów, www.rowerowawaga.pl, masa kół gotowych do jazdy

 

Osprzęt

Rama: aluminium | Przedni widelec: Fox Factory 36 FLOAT GRIP2 | Damper: FOX FLOAT DHX2 Performance | Piasty/Obręcze: BH (15x110 i 12x157 mm) / Alexrims Volar 3.8 TR | Opony: Schwalbe Magic Mary EVO APX Addix Soft 27.5x2.8” | Korby: FSA CK-746 32 z. (170 mm) | Kaseta: SRAM NX Eagle (1–50) 12-rz. | Łańcuch: SRAM NX Eagle | Przerzutka tył: SRAM GX Eagle | Manetki: SRAM NX Eagle | Hamulce: Shimano XT BR-M8120, Shimano SM-RT76 203 mm | Kierownica: BH MTB Light, 800 mm | Wspornik kierownicy: BH, 60 mm | Łożyska sterów: FSA 1i1/8”–1i1/2”| Wspornik siodełka: Kind Shock ETEN-I 
125 mm, 31,6 mm| Siodełko: fi’zi:k Taiga

 

System elektryczny

SILNIK
Brose S, 250 W, 36 V, 90 Nm
Tryby wspomagania:    

  • Boost (380%)
  • Sport (225%)
  • Eco+ (150%)
  • Eco (75%)
  • Walk

AKUMULATOR
X System 700 Wh (19,4 Ah)
Liczba cykli: 500*
Ładowanie: 3 h (80%)
Koszt dodatkowego akumula...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy