Brak wyników

Gravel

15 lutego 2021

NR 5 (Luty 2021)

Z prądem po szutrze

0 660

Wskazuje na to jednoznacznie boom, jaki kategoria ta przeżywa w ostatnim czasie wśród rowerów klasycznych. Użytkownicy bardzo szybko docenili uniwersalny charakter roweru doskonale wpisujący się w różne rodzaje zastosowania – od sportowego, poprzez szeroko rozumianą rekreację i turystykę, po codzienne przemieszczanie się po mieście. W każdym z nich gravelówka sprawdza się równie dobrze, a sukces zawdzięcza konstrukcji zapewniającej wygodną, chociaż nie pozbawioną sportowego charakteru, pozycję, przyjazne prowadzenie, ale przede wszystkim bardzo dużą swobodę jazdy w zróżnicowanym terenie. A wspomaganie dodatkowo może to wszystko ułatwić, np. na podjazdach z dużym obciążeniem. Dlatego pozostawiając na boku akademickie dywagacje nad meandrami ewolucji e-rowerów, bezspornym pozostaje fakt, że e-gravele stały się kolejnym pełnoprawnym rodzajem rowerów ze wspomaganiem i już na dobre zagościły w kolekcjach wielu producentów. Nawet zdążył się już w wśród nich wykształcić wyraźny podział na dwie różniące się architekturą systemu wspomagania kategorie, co ma duży wpływ na ich budowę i charakter. Pierwszą kategorię można nazwać gravelami „mocnymi”, bo są wyposażone w centralne silniki znane z rowerów MTB. Jednostki te, dysponujące momentem na poziomie 75–85 Nm, zapewniają lekkim konstrukcjom graveli potężną nadwyżkę mocy. Z jednej strony pozwala wjechać na najbardziej strome wzniesienia przy minimalnym udziale użytkownika, jednak może też stanowić źródło problemów, bo znacznie węższe, niż w rowerach MTB, opony nie zawsze są w stanie utrzymać tak dużą moc w ryzach i zapewnić wystarczającą trakcję, szczególnie w jeździe po mokrych lub luźnych nawierzchniach. Duża moc wymaga też sporego zapasu prądu, co oznacza, że aby rowery mogły zaoferować odpowiednio duży zasięg, muszą być wyposażone w duże akumulatory o pojemności min. 500 Wh, a najlepiej 630 Wh. Większe i cięższe silniki, a do tego akumulatory o dużej pojemności, sprawiają, że rowery wyposażone w systemy z silnikami centralnymi Bosch, Shimano czy Yamaha ważą około 17–18 kg czyli nie mało.
Alternatywą dla nich są rowery wyposażone w silniki mogące zaoferować użytkownikowi zdecydowanie niższy moment obrotowy. 38–40 Nm to wystarczająco dużo, aby praktycznie każdy mógł się cieszyć jazdą, nawet w mocno górzystym terenie, jednak trzeba się liczyć z tym, że wspomaganie nie „odwali” całej roboty za nas. Benefitem jest to, że słabsze silniki są lżejsze i wymagają też mniej energii, a to oznacza, że standardowo takie rowery są wyposażone w akumulatory o pojemności 250 Wh, które opcjonalnie można rozbudować do 500 Wh. Najlepszym przykładem takich systemów jest Mahle ebikemotion oraz Specializied SL 1.1, a rowery w nie wyposażone ważą 12–13 kg, co jest gigantyczną różnicą względem tych opisanych wcześniej. Na rynku jest jeszcze system Fauza Evation, który można powiedzieć, że łączy zalety obu rozwiązań. Dysponuje całkiem sporym momentem obrotowym 55 Nm, ale z akumulatorem o pojemności 252 Wh nadal jest systemem na tyle lekkim, że wyposażone w niego rowery ważą 14–15 kg. Do tego unikalną cechą systemu Fazua jest to, że akumulator oraz silnik, czyli dwa najcięższe elementy systemu, stanowią jeden pakiet, który można, odblokowując jeden zatrzask, wyjąć z ramy i cieszyć się w pełni sprawnym rowerem klasycznym, lżejszym od wersji wspomaganej o prawie 3 kg.
Rodzaj systemu wspomagania ma jeszcze jedną implikację. Silniki centralne mimo dużego postępu, jaki już został poczyniony w kierunku zmniejszenia ich rozmiarów, nadal są spore i sprawiają, że wyposażone w nie rowery mają wydłużone tylne widelce i powiększone rozstawy osi kół. Wpływa to na charakter roweru, bo zwiększa jego stabilność, ale też trudniej manewruje się nimi w ciasnych wirażach. Oznacza to, że rowery takie mogą być przyjaźniejsze dla początkującego użytkownika, ale nie sprzyjają dynamicznej jeździe po krętych ścieżkach. Systemy Mahle, Fazua czy Specowski SL 1.1 w zasadzie nie wpływają na geometrię ramy i rowery w nie wyposażone zachowują zwinność i charakter prowadzenia klasycznych gravelówek.
Poza tym w e-gravelach możemy odnaleźć wszystkie cechy znane z ich klasycznych odpowiedników. Kierownica z poszerzeniem dolnego chwytu, tzw. flarą, ułatwia kontrolę nad rowerem w trudniejszym terenie. Niektóre modele są wyposażone w opuszczane teleskopowe wsporniki siodła. Z uwagi na wspomaganie opory toczenia schodzą na dalszy plan, dlatego producenci chętniej wstawiają szersze modele opon, dające lepszą przyczepność, większy komfort oraz odporność na uszkodzenia. W tej kategorii rzadko zdarzają się węższe niż 40 mm, a w wielu modelach jest możliwość wstawienia kół MTB 650B z oponami nawet powyżej 50 mm.
Na kolejnych stronach prezentujemy 19 e-grawelówek, jakie będą dostępne w tym sezonie. Przy każdej oprócz opisu charakterystycznych cech konstrukcji podajemy także zestaw podstawowych parametrów, również geometrii. Jeżeli rower oferowany jest w więcej niż jednej wersji, to informacja na ten temat wraz z cenami znajduje się na końcu opisu. Podana masa tyczy się najtańszej wersji roweru.

Argon 18 Subito E-Gravel 

Układ warstw carbonu w ramie został specjalnie zaprojektowany, aby zapewnić podatność pionową a tym samym zdolność tłumienia wibracji wywoływanych przez drogę. W ramie zastosowano firmowe rozwiązanie Argona, jakim są stery 3D+ dające większy zakres dopasowania wysokości kokpitu, a tym samym pozycji. System Mahle daje możliwość dopięcia dodatkowego zewnętrznego akumulatora o pojemności 250 Wh, umieszczonego w imitacji bidonu. Cena roweru wyposażonego w koła 650B z oponami o szerokości 47 mm oraz napęd 1x11 Shimano GRX RX600/800 wynosi 5469 euro.
 

 

BH Core GravelX 

Rower zbudowany na aluminiowej ramie z carbonowym widelcem przednim. Zastosowaniu technologii ACR rower zawdzięcza bardzo czysty wygląd, bo wszystkie kable są poprowadzone wewnątrz konstrukcji. W trend wpisuje się także minimalistyczny sterownik systemu wspomagania, umieszczony w miejscu pokrywki sterów. System daje możliwość podpięcia dodatkowego, zewnętrznego akumulatora, zwiększającego zasięg jazdy. Rower wyposażony jest w standardowe koła z oponami 38 mm i dostępny w dwóch wersjach GravelX 2.2 z napędem Shimano GRX 1x11 (3999 euro) oraz GravelX 2.4 z napędem Shimano GRX 2x11 (4499 euro). W kolekcji jest też model GravelX Carbon na kompozytowej ramie oferowany w dwóch wersjach. W obu napęd ma konfigura...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy