Brak wyników

RE info

26 czerwca 2023

NR 12 (Czerwiec 2023)

RE info

0 346

Rower
Specialized Levo SL Gen2
Doskonałość jest jak horyzont 

Specialized wydaje się dokonywać niemożliwego, udoskonalając Levo SL, czyli dotychczasowy wzorzec lekkiego e-fulla trailowego. Zmiany są głębokie i dotknęły zarówno konstrukcji ramy, jak i zawieszenia, geometrii a także systemu wspomagania, sprawiając, że Levo SL Gen2 jest bardziej progresywny i mocniejszy niż poprzednik, a przy tym wciąż bardzo lekki; w topowej wersji S-Works waży 17,9 kg.

Foto: Harookz

Przedni trójkąt ramy z kompozytu FACT 11 m to monocoque dla uzyskania jak najlepszej sztywności we wszystkich, mających wpływ na prowadzenie, płaszczyznach (bocznej, skrętnej i suportu) przy jak najniższej masie. Całkowicie zmienione zostało mocowanie dampera, by jeszcze poprawić kinematykę pracy zawieszenia i zapewnić jak najbardziej bezpośrednie i precyzyjne wrażenia z jazdy. Rama oferowana jest w sześciu rozmiarach oznaczonych literami od S1 do S6. Wszystkie mają podobny przekrok, ale różnią się zasięgiem i długością przedniej części, pozwalają rowerzystom wybrać rozmiar, którego charakter najlepiej pasuje do ich indywidualnego stylu jazdy. Mniejszy, bardziej zwinny i poręczny lub większy, dający lepszą stabilność i więcej miejsca za kokpitem. Technologia Rider-First Engineered™ zapewnia optymalną równowagę dostrojenia sztywności, masy i jakości jazdy w każdym z nich, dając każdemu rowerzyście takie same właściwości jezdne. Projektując nową adaptowalną geometrię, wzorowano się na modelu Stumpjumper EVO, zdobywcy wielu nagród w kategorii rowerów ścieżkowych. Rower zyskał jeszcze obszerniejszy kokpit dzięki znacznie powiększonemu zasięgowi ramy (z 455 do 470 mm dla rozmiaru S4), co zwiększa kontrole na podjazdach i w zakrętach. Kąt główki ramy można zmieniać pomiędzy trzema ustawieniami: 63, 64,25 lub 65,5 stopnia. Zmniejszony został offset widelca, co w efekcie znacząco wydłużyło jego ciąg do 132 milimetrów (111 mm w poprzedniej generacji). Modyfikowalna jest także wysokość osi suportu i można ją podnieść o 5 milimetrów, jeżeli standardowe 348 mm okaże się niewystarczające. Rower ma superkrótki wahacz (432 mm), co w połączeniu z mniejszym tylnym kołem 27,5” będzie zapewniać doskonałe przyspieszenie i responsywność. Ale rowerzyści, którzy szukają stabilności, mają możliwość zastosowania obu kół 29” dzięki flip chipowi w ogniwie Horsta. Skok amortyzacji Levo SL Gen2 został powiększony do 160 mm z przodu i 150 mm z tyłu (z wyjątkiem rozmiaru S1 mającego odpowiednio 150 i 144 mm). Przeprojektowana została także charakterystyka ugięcia, a spłaszczony przebieg krzywej zapowiada zwiększenie efektywności pedałowania i podjeżdżania, a także wzrost czułości na małych wybojach i w połowie skoku przy jednoczesnym zapewnieniu dużej progresji przeciwdziałającej dużym uderzeniom. Zespół Specialized Ride Dynamics opracował specjalne zawory dampera, idealnie zestrojone z nową charakterystyką przebiegu i prędkości pracy zawieszenia. Nowa SL-ka ma też nowy silnik Turbo SL 1.2 dysponujący liczącym 50 Nm momentem obrotowym i 320 watami mocy szczytowej, co oznacza o 43% większy moment i o 33% większą moc niż w przypadku jego poprzednika Turbo SL 1.1. Jednocześnie inżynierom udało się znacząco ograniczyć poziom generowanego hałasu poprzez modyfikację konstrukcji przekładni oraz zastosowanie, również nowej, dwuczęściowej obudowy silnika ze zintegrowaną strukturą w formie plastra miodu. Dzięki nim obniżono poziom hałasu o 6–9 decybeli, co oznacza redukcję o 34–45% w porównaniu do silnika SL 1.1. Masa całego systemu wspomagania w nowej wersji to 3,8 kg. Niezmieniony został zintegrowany akumulator 320 Wh zapewniający do 5 godzin pracy wspomagania (w trybie Eco), jak również dodatkowy akumulator zewnętrzny 160 Wh zwiększający zasięg o 50%.

Foto: Specialized

Levo SL Ge2 wyposażony jest w jednostkę sterującą MasterMind Turbo Control Unit (TCU) znaną z aktualnych modeli Turbo, która bezprzewodowo łączy się z aplikacją Mission Control dającą użytkownikowi szeroki zakres możliwości personalizacji pracy wspom...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy