Brak wyników

RE info

26 czerwca 2023

NR 12 (Czerwiec 2023)

RE info

Rower
Specialized Levo SL Gen2
Doskonałość jest jak horyzont 

Specialized wydaje się dokonywać niemożliwego, udoskonalając Levo SL, czyli dotychczasowy wzorzec lekkiego e-fulla trailowego. Zmiany są głębokie i dotknęły zarówno konstrukcji ramy, jak i zawieszenia, geometrii a także systemu wspomagania, sprawiając, że Levo SL Gen2 jest bardziej progresywny i mocniejszy niż poprzednik, a przy tym wciąż bardzo lekki; w topowej wersji S-Works waży 17,9 kg.

Foto: Harookz

Przedni trójkąt ramy z kompozytu FACT 11 m to monocoque dla uzyskania jak najlepszej sztywności we wszystkich, mających wpływ na prowadzenie, płaszczyznach (bocznej, skrętnej i suportu) przy jak najniższej masie. Całkowicie zmienione zostało mocowanie dampera, by jeszcze poprawić kinematykę pracy zawieszenia i zapewnić jak najbardziej bezpośrednie i precyzyjne wrażenia z jazdy. Rama oferowana jest w sześciu rozmiarach oznaczonych literami od S1 do S6. Wszystkie mają podobny przekrok, ale różnią się zasięgiem i długością przedniej części, pozwalają rowerzystom wybrać rozmiar, którego charakter najlepiej pasuje do ich indywidualnego stylu jazdy. Mniejszy, bardziej zwinny i poręczny lub większy, dający lepszą stabilność i więcej miejsca za kokpitem. Technologia Rider-First Engineered™ zapewnia optymalną równowagę dostrojenia sztywności, masy i jakości jazdy w każdym z nich, dając każdemu rowerzyście takie same właściwości jezdne. Projektując nową adaptowalną geometrię, wzorowano się na modelu Stumpjumper EVO, zdobywcy wielu nagród w kategorii rowerów ścieżkowych. Rower zyskał jeszcze obszerniejszy kokpit dzięki znacznie powiększonemu zasięgowi ramy (z 455 do 470 mm dla rozmiaru S4), co zwiększa kontrole na podjazdach i w zakrętach. Kąt główki ramy można zmieniać pomiędzy trzema ustawieniami: 63, 64,25 lub 65,5 stopnia. Zmniejszony został offset widelca, co w efekcie znacząco wydłużyło jego ciąg do 132 milimetrów (111 mm w poprzedniej generacji). Modyfikowalna jest także wysokość osi suportu i można ją podnieść o 5 milimetrów, jeżeli standardowe 348 mm okaże się niewystarczające. Rower ma superkrótki wahacz (432 mm), co w połączeniu z mniejszym tylnym kołem 27,5” będzie zapewniać doskonałe przyspieszenie i responsywność. Ale rowerzyści, którzy szukają stabilności, mają możliwość zastosowania obu kół 29” dzięki flip chipowi w ogniwie Horsta. Skok amortyzacji Levo SL Gen2 został powiększony do 160 mm z przodu i 150 mm z tyłu (z wyjątkiem rozmiaru S1 mającego odpowiednio 150 i 144 mm). Przeprojektowana została także charakterystyka ugięcia, a spłaszczony przebieg krzywej zapowiada zwiększenie efektywności pedałowania i podjeżdżania, a także wzrost czułości na małych wybojach i w połowie skoku przy jednoczesnym zapewnieniu dużej progresji przeciwdziałającej dużym uderzeniom. Zespół Specialized Ride Dynamics opracował specjalne zawory dampera, idealnie zestrojone z nową charakterystyką przebiegu i prędkości pracy zawieszenia. Nowa SL-ka ma też nowy silnik Turbo SL 1.2 dysponujący liczącym 50 Nm momentem obrotowym i 320 watami mocy szczytowej, co oznacza o 43% większy moment i o 33% większą moc niż w przypadku jego poprzednika Turbo SL 1.1. Jednocześnie inżynierom udało się znacząco ograniczyć poziom generowanego hałasu poprzez modyfikację konstrukcji przekładni oraz zastosowanie, również nowej, dwuczęściowej obudowy silnika ze zintegrowaną strukturą w formie plastra miodu. Dzięki nim obniżono poziom hałasu o 6–9 decybeli, co oznacza redukcję o 34–45% w porównaniu do silnika SL 1.1. Masa całego systemu wspomagania w nowej wersji to 3,8 kg. Niezmieniony został zintegrowany akumulator 320 Wh zapewniający do 5 godzin pracy wspomagania (w trybie Eco), jak również dodatkowy akumulator zewnętrzny 160 Wh zwiększający zasięg o 50%.

Foto: Specialized

Levo SL Ge2 wyposażony jest w jednostkę sterującą MasterMind Turbo Control Unit (TCU) znaną z aktualnych modeli Turbo, która bezprzewodowo łączy się z aplikacją Mission Control dającą użytkownikowi szeroki zakres możliwości personalizacji pracy wspom...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy