Brak wyników

RE info

1 marca 2023

NR 11 (Marzec 2023)

RE info

0 432

HAIBIKE LYKE
LIGHT TRAIL MACHINE

 


Specialized Turbo Levo SL, Lapierre e-Zesty, Orbea Rise, Trek Fuel EX-e i Scott Lumen eRIDE – to e-rowery z pełnym zawieszeniem, w których projektanci zamiast na dużą moc silnika i pojemność akumulatora postawili na lekkość i zachowania w jeździe jak najlepiej naśladujące modele klasyczne. Teraz do grona lekkich e-fulli dołącza Lyke, rower trailowy na kołach 29” i o skoku amortyzacji 140 mm. Haibike podaje, że flagowy model Lyke CF SE waży 18,2 kg, a drugi w hierarchii Lyke CF 11 waży 18,5 kg. Przedni trójkąt ramy jest wykonany z carbonu, a wahacz z aluminium. W rowerze zastosowano całkiem nowe dla Haibike ustawienie dampera, co wiązało się także z opracowaniem odpowiedniej kinematyki zawieszenia. Geotermia ramy z kątem główki 65°, rzeczywistym kątem podsiodłowym 77,3°, zasięgiem ramy 479 mm i długością wahacza 450 mm to esencją aktualnych trendów geometrii progresywnej. Rower wspomaga system Fazua Ride 60 (60 Nm), jednak w niestandardowej konfiguracji, w której silnik i akumulator nie stanowią jednego pakietu. Silnik ustawiony jest pionowo w pogrubionym fragmencie rury podsiodłowej, tuż nad węzłem suportu, natomiast akumulator umieszczony jest w dolnej rurze. Ma ona jednak zamknięty profil, co pozwoliło uprościć jej konstrukcję i obniżyć masę ramy, a akumulator jest wsuwany od dołu. Umieszczenie dwóch najcięższych elementów jak najbliżej węzła suportu korzystnie wpływa na balans i obniżenie środka ciężkości roweru. Odstępstwami od standardowej konstrukcji systemu Fazua jest też to, że pojemność akumulatora wynosi aż 430 Wh (normalnie jest to 252 Wh), a do tego można podpiąć zewnętrzny Range Extender o pojemności 210 Wh.
 


W kolekcji znalazły się trzy modele Lyke, wszystkie na tej samej ramie i z tym samym systemem wspomagania, ale różniące się wyposażeniem. Najtańszy Lyke CF10 kosztuje 33 299 zł, mając amortyzatory Rock Shox Lyrik Select i Deluxe Slect Plus, napęd i hamulce Shimano Deore M6120, regulowany wspornik i opony Schwalbe Wicked Will Evo Super Trail 2.4”. Flagowy model Lyke CF SE w cenie 52 299 zł, ma amortyzatory Fox 36 Float i Float X Factory, napęd i hamulce Shimano XTR M9120, sztyce Fox Transfer Factory i carbonowe koła Mavic E-Crossmax XL R z oponami Maxxis Dissector MaxxTerra EXO+. (PK)

SPECIALIZED MISSION CONTROL 3.5
STATYSTYKI LOTÓW I OPTYMALIZACJA ŁADOWANIA BATERII


Aplikacja Mission Control dla rowerów Specialized z systemem Turbo od momentu powstania wyraźnie górowała swoim zaawansowaniem na całą konkurencją. Jako pierwsza dawała możliwość nie tylko śledzenia i rejestrowania parametrów jazdy, ale także zmiany charakterystyki pracy wspomagania w bardzo szerokim zakresie, i to na bieżąco, za pomocą telefonu. Jej najnowsza aktualizacja dodaje do pakietu kolejne innowacyjne funkcje. Dla wszystkich użytkowników systemu Turbo jest funkcja „Limitu ładowania” (Charge Limit), ograniczająca poziom ładowania baterii do 80%. Opierając się na danych z systemu Turbo, „Specjaliści” zauważyli, że większość osób dojeżdżających na co dzień e-rowerem do pracy wykorzystuje 50% naładowania baterii, a następnie podłącza ją do prądu. Oznacza to, że dla bardzo wielu rowerzystów 80% pełnego naładowania to wystarczająca liczba elektronów, aby dojechać tam, gdzie chcą, i bezpiecznie wrócić do domu. Ograniczenie poziomu ładowania daje wymierne korzyści w postaci skrócenia czasu ładowania nawet o połowę oraz pozwala zwiększyć żywotności akumulatora, bo najlepiej jest, jeżeli ten działa w zakresie 20–80% pełnego naładowania. Również, jeżeli nie korzystamy z roweru przez 3–4 tygodni, akumulator najlepiej przechowywać z poziomem naładowania 80%, co także ułatwia nowa funkcja Charge Limit.
Drugą z nowych funkcji jest „Turbo Jump Stats” i ta dostępna jest tylko dla użytkowników modeli Turbo Levo Gen.3 i Turbo Kenevo SL. Dzięki wbudowanym w rowerach czujnikom ruchu zaktualizowana aplikacja Mission Control może rejestrować liczbę wykonanych podczas jazdy skoków, długość każdego z nich oraz czas lotu. Dane wyświetlane są na bieżąco, po każdym skoku, na wyświetlaczu MasterMind TCU, jak również rejestrowane w aplikacji i następnie dostępne w formie statystyk czasu i dystansu lotów z całej jazdy. (PK)

PROX DECO
ELEKTRYCZNA POMPKA

 


Akumulatorowa pompka ładowana z USB-C, która może także służyć za powerbank. Zakres ciśnienia od 0,2 do 10 bar (3 do 150 PSI) pozwala napompować prawidłowo koła wszystkich rowerów, od bardzo niskich ciśnień stosowanych w szerokich bezdętkowych oponach enduro po wysokociśnieniowe modele szosowe. W zestawie są też adaptery do pompowania piłek czy materacy, a gumowy wężyk o długości 160 mm ułatwia wygodne podejście do zaworu. Pompka ma podświetlany czytelny wyświetlacz, na którym można ustawić żądane ciśnienie, a pompka wyłączy się automatycznie po jego osiągnięciu. Dzięki dwóm diodom led może też służyć jako latarka i np. pomóc w doświetleniu pompowanego zaworu po zmroku. Deco ma wymiary 124×72×46 mm, waży 415 g, a kosztuje 295 zł, a w zestawie znajduje się materiałowe etui. (PK)

TREK FETCH+2
FAJNIEJ NIŻ SAMOCHODEM

 


Trek wkracza w segment rowerów cargo! Na stronie 26 prezentujemy test modelu Fetch+4 ze skrzynią transportową, ale w ofercie znalazł się też mniejszy i poręczniejszy brat. Fetch+2 ma praktycznie taką samą długość co zwykły rower (1,9 m), więc nie potrzebuje więcej miejsca do przechowywania, a jego masa 31 kg nie odbiega znacząco od „zwykłych” elektryków. Jednak dzięki specjalnej konstrukcji ram...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy