Pomysł pozostawienia wartego kilkanaście tysięcy złotych e-bike’a przypiętego do słupa wydaje się dość szalony. Jednak coraz więcej rowerów ze wspomaganiem jest użytkowanych do przemieszczania się po mieście i żeby móc z nich korzystać do załatwiania codziennych spraw, pojawia się konieczność bezpiecznego pozostawienia go przed sklepem, urzędem czy pracą.
Nie wyobrażam sobie, żeby ktoś, kto wydał na rower kilkanaście tysięcy złotych, żałował potem kilku stów na porządne zapięcie. Parę lat temu Abus przy wyborze zapięcia proponował stosowanie zasady 10%. Zapięcie miało kosztować 10% wartości roweru. To dobry bon mot albo SEO, natomiast trudno byłoby zastosować ją w skrajnych zakresach cenowych, e-bików. Zasadą, o której wspominają wszyscy fachowcy, jest to, że rower powinno się zabezpieczać dwoma zapięciami. Jedno powinno być bardzo solidne, drugie może być lżejsze, ale też z takich budzących respekt. Złodzieje najczęściej działają na podstawie rachunku zysków i strat. Im lepsze zapięcia, tym więcej wysiłku i czasu potrzeba na sforsowanie, a tym samym rośnie ryzyko wpadki. Daje to dużą szansę na to, że do próby kradzieży w ogóle nie dojdzie i złodziej pójdzie poszukać łatwiejszej okazji. Rower najlepiej zostawiać w miejscach uczęszczanych, np. obok przystanków komunikacji miejskiej, a zanim go przypniemy, upewnijmy się, że element, który chcemy wykorzystać, jest solidny i dobrze przytwierdzony. Nie daj ponieść się rutynie nie przypinaj roweru regularnie w tym samym miejscu. Dobre zapięcie może być też przydatne do zabezpieczenia roweru w miejscu jego przechowywania. Ci, którzy nie mieszkają w domach z garażami, muszą sobie radzić z parkowaniem rowerów w garażach podziemnych, piwnicach, wózkowniach czy na balkonach, czyli miejscach bardzo chętnie odwiedzanych przez złodziei. W każdym z tych miejsc przypięcie roweru do jakiegoś solidnego mocowania (polecamy specjalne kotwy, będące w ofercie firm, takich jak Abus czy Hiplok) daje duże szanse, że oprze się atakowi.
Jak wybrać dobre zapięcie? Część producentów stosuje klasyfikację swoich produktów zależnie od poziomu zagrożenia. Niestety, stosowane skale nie są ze sobą kompatybilne, jednak zawsze najwyższy „level” oznacza zapięcie przeznaczone do zabezpieczania roweru w miejscach najbardziej narażonych. W naszej prezentacji skupiamy się wyłącznie na modelach mających najwyższe kategorie bezpieczeństwa, solidnych i odpornych, ponieważ, naszym zdaniem, tylko one są odpowiednie do ochrony drogich e-rowerów. Cieńsze i lżejsze mogą być przydatne wyłącznie jako drugie zabezpieczenie lub w sytuacjach, gdy chcemy dodatkowo zabezpieczyć rower na bagażniku w czasie podróży lub podczas wycieczki, by zostawić go na chwilę, aby wejść do schroniska, restauracji czy sklepu. Nawet mając go cały czas na oku, zabezpieczamy się w ten sposób przed tym, aby ktoś nagle nie wskoczył na rower i nie uciekł, zanim zdążymy zareagować.
U-LOCK
Zwany też szeklą – to jeden z najpopularniejszych typów zapięcia, zapewniający duży poziom bezpieczeństwa, a dzięki niewielkiej grubości jest łatwy w transporcie, zarówno zamontowany na ramie roweru, jak i w plecaku czy torbie. Dodatkową zaletą jest możliwość podpinania do niego dodatkowych linek, którymi możemy zabezpieczyć koła lub inne wyposażenie. Wadą tego typu jest niewielka długość oraz szerokość pałąka, co oznacza, że nie wszędzie da się nimi przypiąć rower.
Abus Granite XPlus 540
Poziom bezpieczeństwa 15/15, opatentowany kwadratowy pałąk paraboliczny o grubości 13 mm, pałąk, korpus i istotne elementy ryglujące wykonane są ze specjalnej hartowanej stali, opatentowane obustronne ryglowanie rolkowe, zamek zabezpieczony przeciw manipulacji, dwa klucze w komplecie, z tego jeden z diodą LED, wysokość pałąka: 230 mm, 300 mm, masa: 1500 g, cena: od 465 zł.
Abus 770A SmartX
Poziom bezpieczeństwa 15/15, pałąk o grubości 13 mm i przekroju kwadratowym, wykonany ze specjalnej stali hartowanej, tak samo jak korpus i elementy nośne mechanizmu blokującego, technol...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ...i wiele więcej!