Brak wyników

Ekwipunek

27 maja 2021

NR 6 (Maj 2021)

Jaki silnik?

39

Czy najmocniejszy silnik jest najlepszy dla każdego użytkownika? Po ponad dziesięciu latach intensywnego rozwoju, jaki mają już za sobą e-rowery, liczba producentów oraz paleta dostępnych silników jest bardzo bogata, a liderzy rynku mają w swoich ofertach przynajmniej kilka rodzajów jednostek precyzyjnie dopasowanych do różnych rodzajów użytkowania.

Planując zakup roweru, warto przez chwilę się zastanowić, jak i gdzie będzie używany oraz jaki jest styl jazdy użytkownika. Należy pamiętać, że jeden parametr pociąga za sobą inne. Decydując się na mocny silnik ze szczytu hierarchii producenta, trzeba pamiętać, że stworzono go do bardzo dynamicznej pracy, zaprogramowany jest do błyskawicznych przyśpieszeń, dużych przeciążeń, co odpowiada jeździe w trudnym, zróżnicowanym terenie. Skorzystają na tym użytkownicy o sportowym zacięciu, ale użytkownikom preferującym spokojny styl jazdy tak zadziorny sposób wspomagania może przeszkadzać. Jednostki przeznaczone do wspomagania spokojniej jeżdżących dysponują niewiele mniejszym momentem obrotowym i poziomem wsparcia niż jednostki flagowe. Ich oprogramowanie dostosowano jednak do mniej eksplozywnej jazdy i jest łatwiejsze do opanowania przez zwykłych rowerzystów, bo działa łagodniej. Niektórzy producenci oferują aplikacje umożliwiające modyfikację fabrycznych ustawień, jednak jak na razie są to nieliczne wyjątki, o czym piszemy dalej. Warto zwrócić uwagę, że moment obrotowy jest silnie powiązany ze zużyciem energii, co bezpośrednio przekłada się na zasięg. Dlatego wysoka wartość maksymalnego momentu obrotowego, tak potrzebna przy dynamicznej jeździe, zwłaszcza w trudnym terenie, negatywnie wpływa na zasięg. Można się temu przeciwstawiać, zwiększając pojemność baterii, ale to z kolei dramatycznie zmienia ciężar systemu, który zauważalnie skraca zasięg. Dlatego trzeba rozważyć, co jest istotniejsze: dzika moc tu i teraz czy mułowate działanie na długim dystansie.
Zestawienie na kolejnych stronach obejmuje silniki, jakie można spotkać w najpopularniejszych na naszym rynku markach e-rowerów. Dla każdego modelu podajemy parametry umożliwiające porównanie ich między sobą, takie jak: maksymalny poziom i tryby wspomagania, moment obrotowy czy masę. Dla ułatwienia prezentowane silniki podzieliliśmy na trzy kategorie, z których pierwszą stanowią silniki najmocniejsze o ewidentnie sportowej charakterystyce działania. Montowane są najczęściej w ekskluzywnych rowerach MTB. Drugą kategorię nazwaliśmy „zrównoważone”, ponieważ są to jednostki napędowe, dysponujące sporym momentem obrotowym i poziomem wsparcia ale niższa dynamika ułatwia prowadzenie, a także może się przełożyć na większy zasięg jazdy. Silniki te ze względu na swoją uniwersalność można znaleźć zarówno w rowerach turystycznych, gravelowych czy miejskich, jak i mniej wyrafinowanych MTB. Ostatnią kategorię nazwaliśmy „lekkimi”, ponieważ są to specyficzne jednostki, w których priorytetem było osiągnięcie jak najmniejszych wymiarów oraz masy systemu kosztem redukcji zarówno osiągów silników, jak i pojemności akumulatora. Systemy te najczęściej można spotkać w rowerach, w których masa odgrywa kluczową rolę, czyli szosowych i gravelowych, ale również wyposażone są w nie niektóre sportowe modele MTB, dla świadomych użytkowników o dobrej kondycji, oraz lekkie rowery miejskie. W naszym zestawieniu pominęliśmy jednostki przeznaczone do rowerów typu S-Pedelec, wspomagające do prędkości 45 km/h oraz cargo, o których piszemy osobno na str. 14.

Bosch

Silniki z poszczególnych serii oprócz parametrów widocznych w tabeli różnią się także charakterystyką wsparcia. We flagowej jednostce Performance CX priorytetem jest najszybszy przyrost mocy od przyłożenia siły do pedału i dlatego producent opisuje go jako „bardzo sportowy”. Performance Cruise ma już trochę łagodniejszy charakter, chociaż Bosch określa go jako „sportowy”. Charakter pracy silnika Active Plus opisany jest jako „harmonijnie zwinny”. Podstawową jednostkę wspomagającą Active producent opisuje jako „harmonijną”.
Z powyżej opisaną charakterystyką wsparcia łączy się także maksymalna kadencja, czyli częstotliwość pedałowania, do jakiej silnik wspiera rowerzystę. W linii Performance jest to ponad 120 obr./min, Active Plus 105 a Active 100 obr./min. W silnikach linii Performance oferowany jest tryb eMTB, płynnie zmieniający poziom wspomagania zależnie od warunków jazdy. Jednak w niektórych modelach rowerów, np. trekkingowych, może on być zastąpiony przez producenta standardowym trybem Sport. Ponieważ Bosch nie pozwala na indywidualne konfigurowanie parametrów wspomagania, system kupuje się z dobrodziejstwem inwentarza.
System Bosch jest jedynym, który daje producentom możliwość podpięcia dwóch pełnowymiarowych akumulatorów o łącznej pojemności nawet 1250 Wh. Rozwiązanie to można spotkać już m.in. w rowerach 
Canyon, turystycznym Pathlite, którego test opublikowaliśmy w pierwszy tegorocznym wydaniu „Rowerów Elektrycznych”, a także w najnowszym full enduro Torque:ON, którego test znajduje się na str. 66.

Brose

Producent oferuje dwie linie silników różniących się materiałem korpusu, a co za tym idzie – masą. Bardziej prestiżowe (i lżejsze) są te zbudowane z magnezu (Mag), a podstawowe wersje mają korpusy z aluminium (Alu). W każdej linii oferowane są trzy silniki: S – najmocniejsze i oferujące najwyższy poziom dynamiki, przeznaczone do jazdy sportowej, T – charakteryzują się trochę niższą dynamiką, ale za to wyższą efektywnością, pozwalającą osiąganie większych zasięgów jazdy, co jest optymalne do rowerów turystyczn...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy