Brak wyników

Ekwipunek

27 maja 2021

NR 6 (Maj 2021)

Jak optymalnie przewozić bagaż?

0 452

Sportowcom wystarczą kieszenie w koszulce kolarskiej. Potrafią zmieścić w nich wszystko, co niezbędne, nawet na kilkugodzinną jazdę. Jest to posunięty do granic minimalizm, który nie sprawdzi się jednak przy ilości rzeczy, które należy zabrać ze sobą na całodzienną wycieczkę w góry czy włóczęgę z dziećmi.

W  koszulce nie da się też przewieźć laptopa i dokumentów do pracy albo zakupów zrobionych w drodze powrotnej. Ze względu na powszechność (każdy go ma) oraz dużą uniwersalność, większość rowerzystów sięga w takich sytuacjach po plecak. Jednak nie zawsze jest on rozwiązaniem optymalnym, a nierzadko wręcz męczącym, kiedy musimy spędzić w nim więcej czasu. Tak naprawdę sposób przewozu bagażu powinniśmy dopasować do jego objętości oraz sposobu użytkowania roweru. Tym bardziej, że oferta rynkowa jest w tej materii bardzo bogata i warto z niej dobrze skorzystać, aby jazda była jak najbardziej komfortowa.
Dla ułatwienia naszą prezentację podzieliliśmy na trzy najbardziej podstawowe zakresy użytkowania roweru, dla każdego prezentując optymalne rozwiązania transportu dodatkowego wyposażenia.

W terenie

Specyfika jazdy w terenie wymaga, aby wszelkie wyposażenie było jak najlepiej zintegrowane z rowerem lub użytkownikiem. Nic nie powinno wystawać, aby nie zahaczyć w wąskich przejazdach między drzewami, krzakami czy skałami, a także być mocno i jednoznacznie przytwierdzone, aby w trakcie powtarzających się wstrząsów i uderzeń nie luzować się, przesuwać czy nawet odpaść, tworząc zagrożenie dla użytkownika, roweru lub przewożonego ładunku. Opierając się na wieloletnim doświadczeniu, wiemy, że toreb lub sakw, które są wstanie spełnić tak wysokie wymagania, w zasadzie nie ma, a do jazdy w terenie od lat najlepiej sprawdzają się plecaki lub stanowiące ich mniejszy odpowiednik torebki biodrówki. Te ostatnie, mając wprawdzie znacznie mniejszą pojemność, nie zasłaniają pleców, zapewniając znacznie lepszą wentylację niż plecak oraz ściślej dopasowują się do ciała, dzięki czemu doskonale sprawdzają się w agresywnej jeździe. W obu przypadkach mowa o specjalistycznych modelach zaprojektowanych do jazdy MTB, wyposażonych w systemy nośne umożliwiające pewne i ścisłe dopasowanie, aby nie przemieszczały się w czasie jazdy. Większości modeli, oprócz przestrzeni ładunkowej, oferuje również możliwość zainstalowania bukłaków z piciem, nie tylko pojemniejszych niż bidony, ale też o wiele lepiej sprawdzające się w jeździe terenowej. Wielkość plecaka należy precyzyjnie dobrać do naszych potrzeb, ale kierując się też zasadą, że im mniejszy, tym mniej przeszkadza i wygodniej się z nim jeździ. Nasze doświadczenie podpowiada, że na jednodniowe wypady optymalna pojemność to mniej więcej 15 litrów. Wśród dostępnych plecaków są też modele zaprojektowane z myślą o e-bikerach i wyposażone w specjalne kieszenie do przewozu dodatkowego akumulatora.

Canyon Cargo Hip Bag  
Pojemność 3 l, zapinane na zamek kieszenie z wewnętrznymi przegródkami, większa kieszeń z boku może pomieścić lekką kurtkę, ocieplacze lub bukłak z piciem, torebka zapinana klamrą w pasie łatwa w obsłudze jedną ręką, cena: 142,95 zł.
 


Evoc Hip Pack Pro 3L  
Panel wentylacyjny, regulacja odległości systemu od pleców, komora główna z mocowaniem na bukłak 1,5 l, kieszeń przednia z przedziałkami na narzędzia oraz dętkę, kieszenie na pasie, kieszonki na dwa bidony, cena: 399 zł. 
 


Evoc FR Trail e-Ride  
Kieszeń na akumulator o maksymalnych wymiarach: 420×100×100 mm, kieszeń na display, szeroko otwierana kieszeń na narzędzia, boczne kieszenie zapinane na zamek, komora na ochraniacz oraz bukłak (do 3 l), kieszeń na okulary/gogle, uchwyty na ochraniacze i kask, pokrowiec przeciwdeszczowy, cena: 979 zł. 
 


Thule Rail Hip Pack 4L  
Stabilne mocowanie, bukłak 1,5 l z magnetycznym systemem chowania rurki ReTrakt, usztywniona kieszeń na telefon, wewnętrzne przegródki, szybko dostępne kieszenie boczne, kieszenie na drobiazgi w klapie, cena: 449 zł.
 

 

Camelbak M.U.L.E. PRO 14 
Usztywnione plecy oddzielają część bagażową od ciała, panele wentylacyjne pleców, paski nośne zrobione z w pełni przewiewnego materiału, pas biodrowy z kieszeniami, kieszeń na dodatkowy akumulator do e-bike, miejsce na kask, zintegrowany pokrowiec na narzędzia, miejsce na ochraniacz pleców Camel...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy