Brak wyników

Ekwipunek

17 lutego 2022

NR 8 (Luty 2022)

Bagażniki do przewozu e-rowerów

0 72

Większość z nas niestety nie mieszka w Bielsku, Szczyrku czy Srebrnej Górze, gdzie fantastyczne górskie ścieżki zaczynają się zaraz za progiem domu. I nawet jeżeli na co dzień wystarcza Ci eksploracja trasy w okolicy, to przynajmniej kilka razy w roku chcesz wybrać się gdzieś dalej, na wakacje, dłuższy weekend czy zawody, a to wiąże się z koniecznością przewiezienia e-roweru. Ponieważ samolotem „elektryka" nie przewieziesz najpopularniejszym sposobem jest oczywiście samochód. My proponujemy bagażnik mocowany na haku, bo przewiezienie na nim ciężkich rowerów jest najłatwiejsze. Jednak wiąże się z tym kilka istotnych zagadnień, z których warto zdawać sobie sprawę.

Masa rowerów elektrycznych znacząco przekracza wagę 15 kg, czyli maksymalną, jaką dopuszcza większość zwykłych modeli bagażników. Do transportu e-rowerów przewidziane są specjalne wersje o wzmocnionej konstrukcji, dzięki której zwiększono ten parametr do 30 kg, bo pozwala to swobodnie zamocować każdego elektryka, przynajmniej my nie spotkaliśmy się z cięższymi. Ale dopuszczalna masa roweru to jedno, a pod uwagę należy brać także drugi istotny parametr, jakim jest ładowność całkowita bagażnika. W tego typu modelach najczęściej wynosi 60 kg, co oznacza, że swobodnie można przewieźć dwa nawet bardzo ciężkie e-rowery ważące po 25 kg, jednak trzeciego już nie wolno wstawić, nawet jak bagażnik dysponuje dodatkowym uchwytem, bo ich łączna masa przekroczy dopuszczalną nośność bagażnika. Z masą wiąże się jeszcze jeden bardzo ważny parametr, jakim jest maksymalne obciążenie pionowe haka. Najczęściej wynosi 75 kg, ale wartość ta zależy od konstrukcji samego haka i należy ją sprawdzić na tabliczce znamionowej (pod literą S). Zanim podejmiemy ostateczną decyzję o zakupie haka i bagażnika, należy także sprawdzić parametry homologacji samochodu. Niektóre auta niższych klas mogą mieć ograniczoną dopuszczalną wartość obciążenia haka, nawet  do 50 kg. To uniemożliwia przewóz dwóch elektryków z proponowanego przykładu ponieważ do ich zsumowanego ciężaru należy doliczyć też masę własną bagażnika, która w większości przypadków przekracza 15 kg. A jazda z przeciążonym hakiem to proszenie się o kłopoty nie tylko ze skrupulatną austriacką policją. Przeciążony ma tendencję do gięcia się i wyrywania mocowań, szczególnie przy jeździe po nierównościach i uszkodzeniu może ulec zarówno hak, jak i samochód.
Wiele rowerów elektrycznych ma niestandardowe kształty ram, co może w jednostkowych przypadkach uniemożliwić montaż na danym modelu bagażnika, dlatego warto sprawdzić także ten aspekt przed zakupem.
Jeżeli z jakiegoś powodu nie można zamontować bagażnika na haku, rozwiązaniem może być odpowiedni uchwyt dachowy. Ich nośność jest niższa niż tych na hak, ale są modele dopuszczające masę 18–20 kg. Jeżeli wybierzemy model, w którym rower mocuje się za widelec, a dodatkowo zdemontujemy na czas transportu akumulator, to rower będzie lżejszy o 5,5–6 kg. Średnia masa roweru elektrycznego, jaką możemy wyliczyć na podstawie zebranych przez nas danych testowych, nie przekracza 23 kg, co oznacza, że masa wielu rowerów przygotowanych w ten sposób zmie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy