Brak wyników

Rower , Najnowsze

20 czerwca 2022

NR 9 (Czerwiec 2022)

Trek Rail 9.9 XTR

0 480

Wrażenia z jazdy 

Topowy Rail trafił do mnie pierwszego z powodu nieufności redaktorów do elektroniki. Faktycznie, konieczność zainstalowania na telefonie dwóch aplikacji potrzebnych do jego obsługi, ustawienie kont i preferencji, parowanie oraz sprawdzenie wersji licznych firmware’ów nie są czynnościami, które jako pierwsze przychodzą do głowy po odpakowaniu nowego roweru. Oczywiście można to odpuścić i od razu uderzyć w teren, ale wtedy po co było płacić dodatkowe 10 tys. zł dzielących testowany model od 9.8 na XT. Rail jest jednak przede wszystkim rowerem, więc nim o gadżetach, porozmawiajmy o jeździe. Jak podkreśla Mateusz, który skupił się na testowaniu własności jezdnych, Rail MY 2022 w porównaniu do poprzednika zmężniał. Nadal ma możliwość przełączania wysokości zawieszenia flip chipem, ale potężny reach w pozycji „high” urósł do 493 mm (rozm. L), dając nieskrępowane możliwości balansu tułowiem. Użytkownik ma wrażenie nieograniczonej przestronności przedniego trójkąta. Docenią to techniczni jeźdźcy, bo Rail lubi śmiałe zachowania i zdecydowane ruchy. Recepta na nadanie kierunku w wirażu to mocne wychylenia ciała, najlepiej z dopchnięciem biodra do stoku, i odważne zanurkowanie w skręt. W pozycji zawieszenia „low” Rail staje się uberprogresywną maszyną dorównującą prowadzeniem Slashowi. Trzydziestoośmiomilimetrowe golenie Zeba razem ze sterówką w „elektrycznym” standardzie 1,8” na 1,5” gwarantują precyzję sterowania, więc Railem jedzie się „jak po szynach”. Damper Super Deluxe przy agresywnej jeździe wymaga aplikacji tokenów – w przeciwnym wypadku zapada się nawet przy średnio mocnych dobiciach, niebezpiecznie obniżając suport, co grozi uszkodzeniem karbonowych korb o podłoże. Poczucie jedności z rowerem wzmagają solidne opony Bontragera – SE5 i SE6. Pomimo standardowego oplotu mają wystarczająco sztywne boki, miękką gumę (50a) i są odporne na przebicia – sprawdzone na świętokrzyskich gołoborzach bez dętek, a nawet bez mleka. Akumulator 750 Wh daje dużą swobodę – można sobie pozwolić na jazdę w nadludzkich trybach eMTB/turbo przez 2 h z 1100 m w pionie i jeszcze mieć zapas albo kręcić bardziej oszczędnie w trybie eco przez ponad 
5 h i zaliczyć astronomiczne 2500 m wspomaganych podjazdów.
Testowana wersja Raila ma zintegrowane elektroniczne ciśnieniomierze TyreWiz w kołach i AirWiz w zawieszeniu, które dwóch naszych doświadczonych redaktorów pomyliło z ShockWiz – bardziej znanym modułem wspomagającym tuning zawieszenia. Nawet im się nie dziwię, zintegrowane w testówce AirWizy to niszowe rozwiązanie. Informacje o nich znajdziemy tylko u RockShoxa, nie w Quarq, który wszystkie te czary-mary produkuje. Czujniki Raila łączą się z aplikacją SRAM AXS. Koniec końców to bardzo dokładne cyfrowe manometry, których rolą jest monitorowanie statycznego ciśnienia w kołach i zawieszeniu i mruganie ledami na zielono, jeśli wszystko jest OK, lub czerwono, jeśli ciśnienie wychodzi poza sugerowane przez producenta granice. I wszystko byłoby OK, gdyby nie były one zawyżone wobec naszych preferencji zarówno dla kół, jak i zawieszenia. Na szczęście cele można spersonalizować po klasycznym tuningu metodą prób i błędów. W napędzie, po latach trzymania systemu pod kluczem, Bosch ostatecznie otworzył możliwość zmian ustawień napędu przez apkę, ale w Railu tylko w programach turbo i eco. Pobawiliśmy się nimi, ale fabryczne ustawienia Boscha są w tej generacji tak dobre, że mając do wyboru cztery prekonfigurowane programy, nie czuliśmy potrzeby dalszego dostosowywania. Dla użytkowników, którzy nie chcą Garmina czy innego komputerka rowerowego, ale chcą zapisywać historię, Bosch wbudował niektóre funkcjonalności licznika w apkę. Bieżąca wersja jest ograniczona – nie współpracuje z wbudowanym w rower wyświetlaczem Kiox, nie integruje się z innymi serwisami.
 


Trek pozycjonuje Raila jako ścieżkowca, dla nas to enduro i to nie na granicy. Teoria o ścieżkowości Raila nie wytrzymuje próby nawet na papierze. W tabelkach Rail zdradza bardzo aktualną geometrię enduro z większymi niż w większości konkurencyjnych konstrukcji różnicami pomiędzy wy...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy