Rowery dawno już przestały być prostymi urządzeniami. Od wielu już lat stają się coraz bardziej zaawansowane i skomplikowane technicznie, a już e-rowery szczególnie. Dlatego nie jest niczym dziwnym, że spora część użytkowników (a może nawet większość) nie podejmuje się ich serwisowania, tak samo jak nie naprawia samodzielnie samochodu czy pralki.
Ogumienie jest jednak takim elementem wyposażenia, które każdy rowerzysta powinien umieć obsłużyć samodzielnie. Dlaczego? Bo trochę głupio iść do serwisu, żeby wymienili Ci dętkę, poza tym możesz potrzebować to zrobić gdzieś w połowie drogi na Turbacz albo na szlaku Glacensis, a do najbliższego serwisu będzie kilkadziesiąt kilometrów. Dodatkowo ogumienie ma kolosalny wpływ na właściwości jezdne roweru i normalne jest, że użytkownicy zmieniają je nawet wielokrotnie w sezonie, dopasowując do warunków, tras lub po prostu szukając lepszego dla siebie modelu. Specjalnie używam określenia ogumienie, a nie opony, ponieważ tak naprawdę zawsze mamy do czynienia z systemem, w którym opona może współpracować z dętką lub działać w systemie bezdętkowym zalana uszczelniaczem. Każdy z tych rozwiązań wymaga zarówno okresowego serwisowania, jak i doraźnych napraw, aby jazda była satysfakcjonująca i bezpieczna.
Wystarczy do tego naprawdę odrobina wiedzy oraz właściwe narzędzia. W naszej prezentacji zgromadziliśmy takie, które mogą znacząco ułatwić pracę, i dlatego warto o nich wiedzieć.
Montaż i Demontaż
Spasowanie opony z obręczą to duża loteria, pomimo standardów różnice są bardzo duże, od opon, które same spadają z obręczy po spuszczeniu ciśnienia, po takie, które do założenia czy zdjęcia wymagają specjalnego oprzyrządowania. Maszyna w warsztacie wulkanizacji może będzie lekką przesadą, ale mocne, długie łyżki mogą uratować sytuację. W przypadku szczególnie trudnych opon mogą być przydatne także specjalne szczypce oraz płyn ułatwiający wskoczenie opony na obręcz. Do osadzenia opon bezdętkowych z reguły konieczne jest „uderzenie ciśnienia”, jakie może dać kompresor lub specjalna pompka z dodatkowym zbiornikiem powietrza. Albo nawet wymontowanie „maszynki” z zaworka, żeby osadzić oponę na rantach.
ProX
– zestaw mocnych stalowych łyżek o długości 20 cm, cena ok. 67 zł.
Park Tool Heavy Duty Stell Tire Lever Set (TL-5)
– zestaw dwóch łyżek wykonanych z kutej stali, długość dwudziestu centymetrów zapewnia odpowiednio dużą dźwignię, a specjalnie zaprojektowane końcówki przytrzymują stopkę opony, pomagając ściągnąć nawet najtrudniejsze do zdemontowania opony, cena ok. 120 zł.
PRO Team Tubeless Tire Lever
– solidne łyżki o wzmocnionej konstrukcji i większej długości umożliwiają łatwe zakładanie i zdejmowanie bezdętkowych opon, szczególnie szosowych i gravelowych. Dodatkowa łyżka z hakiem służy do osadzania sztywnej opony bezdętkowej na obręczy bez ryzyka uszkodzenia krawędzi opony, obręczy lub taśmy,
cena ok. 34 zł.
Topeak SuperSteel Tire Lever
– zestaw łyżek z hartowanej stali długości 20 cm, wymienna plastikowa podkładka po wewnętrznej stronie końcówki z hakiem chroni obręcz przed zarysowaniem,
Birzman Wedge Wedge II
– zestaw polimerowych łyżek wzmocnionych włóknem szklanym, wytrzymałych i jednocześnie bezpiecznych dla obręczy. Obie zakończone są wąskimi, wklęsłymi hakami, dopasowanymi do profilu opon i obręczy, co ułatwia dostanie się pod stopkę...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ...i wiele więcej!