Tekst: Paweł Kisielewski,
zdjęcia: otwarcia Maciej Patrzałek,
detale: Paweł Kisielewski
Hummer dla każdego
Wrażenia z jazdy
Opony szerokości 4 cali wyglądają jak małe walce, a mimo to wspomaganie zaskakująco dobrze radzi sobie z ich ponadprzeciętnym gabarytem i rower rozpędza się łatwo, bez większego wysiłku pozwalając osiągać graniczną prędkość 25 km/h. Towarzyszy temu tylko dość głośny dwugłos: wizgu silnika i charakterystycznego buczenia bieżnika na asfalcie. Bardzo szerokie opony w dużym stopniu niwelują nerwowość małych kółek, która bywa przypadłością większości składaków, wnosząc w charakter prowadzenia duży spokój. Hummer nie nastręczy problemów nawet mało wprawnym rowerzystom.
Tylko przy głębokim pochyleniu w zakrętach, bo bardzo duża powierzchnia boczna opon mocno wpływa na zachowanie roweru, najpierw przeciwdziałając skrętowi, a po przekroczeniu pewnego kąta (ostrzeżeniem jest wyraźnie słyszalne piszczenie gumy na asfalcie) zmienia się w tendencje, pogłębia skręt co może prowadzić nawet do upadku, jeżeli rower będzie prowadzony noszalancko. Podstawową zaletą opon jest jednak to, że zachowują się jak gąsienice i w zasadzie nie ma znaczenia nawierzchnia, bo po każdej Hummer jedzie jak czołg i, podobnie jak on, jest trudny do zatrzymania. Na potrzeby testu zjeździłem podmokłe łąki zrytej przez dziki, budowlane drogi wysypane gruzem, piaszczyste plaże oraz błotniste leśne drogi, a nawet zdarzyło mi się jechać przez las na przełaj i wszędzie połączenie mocnego silnika i niesamowitej trakcji, jaką dają opony, sprawiały, że Hummer dał radę i przejechał miejsca, w których „poległyby” większość innych rowerów. W miejskich warunkach szerokie opony całkowicie niwelują problem z przejazdem przez odcinki remontowanych dróg oraz to, czego boi się wielu rowerzystów, czyli wpadnięcia opony w szynę torów tramwajowych, bo są od nich znacznie szersze. Ich kolejną wielką zaletą jest odporność na uszkodzenia i jeżeli nie będzie się miało pecha wjechać na stłuczone denko od butelki, to w zasadzie można się nie martwić możliwością uszkodzenia dętki po najechaniu na krawężnik czy wpadnięciu w dziurę. Opony pełnią również bardzo istotną funkcję amortyzatorów o całkiem sporym ugięciu. Producent zaleca, aby nie pompować ich więcej niż do 2 atm (30 PSI), ale tak naprawdę nie powinno się przekraczać 1 atm. Oczywiście jest to zależne od masy użytkownika i jego stylu jazdy,...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ...i wiele więcej!