Brak wyników

Rower

23 czerwca 2023

NR 12 (Czerwiec 2023)

Overfly Hummer

0 540

Tekst: Paweł Kisielewski, 
zdjęcia: otwarcia Maciej Patrzałek, 
detale: Paweł Kisielewski

Hummer dla każdego

Wrażenia z jazdy

Opony szerokości 4 cali wyglądają jak małe walce, a mimo to wspomaganie zaskakująco dobrze radzi sobie z ich ponadprzeciętnym gabarytem i rower rozpędza się łatwo, bez większego wysiłku pozwalając osiągać graniczną prędkość 25 km/h. Towarzyszy temu tylko dość głośny dwugłos: wizgu silnika i charakterystycznego buczenia bieżnika na asfalcie. Bardzo szerokie opony w dużym stopniu niwelują nerwowość małych kółek, która bywa przypadłością większości składaków, wnosząc w charakter prowadzenia duży spokój. Hummer nie nastręczy problemów nawet mało wprawnym rowerzystom.

1. Po złożeniu Hummer ma wymiary 98×50×76 cm i w takiej formie powinien zmieścić się do bagażnika nawet kompaktowego samochodu. Złożony łatwiej jest też przewieźć komunikacją miejską czy pociągiem lub przechować. Dzięki opartym na szybkozamykaczach mechanizmom zawiasów kolumny kierownicy i ramy operacja złożenia lub rozłożenia zajmuje nie więcej niż parędziesiąt sekund, nawet uwzględniając, że masa oraz gabaryt roweru trochę to utrudniają.
2. Hydrauliczne Tektro M275 wespół z dużymi tarczami i niesamowicie dużą powierzchnią styku opon z podłożem zapewniają Hummerowi bardzo skuteczny system hamowania. 

Tylko przy głębokim pochyleniu w zakrętach, bo bardzo duża powierzchnia boczna opon mocno wpływa na zachowanie roweru, najpierw przeciwdziałając skrętowi, a po przekroczeniu pewnego kąta (ostrzeżeniem jest wyraźnie słyszalne piszczenie gumy na asfalcie) zmienia się w tendencje, pogłębia skręt co może prowadzić nawet do upadku, jeżeli rower będzie prowadzony noszalancko. Podstawową zaletą opon jest jednak to, że zachowują się jak gąsienice i w zasadzie nie ma znaczenia nawierzchnia, bo po każdej Hummer jedzie jak czołg i, podobnie jak on, jest trudny do zatrzymania. Na potrzeby testu zjeździłem podmokłe łąki zrytej przez dziki, budowlane drogi wysypane gruzem, piaszczyste plaże oraz błotniste leśne drogi, a nawet zdarzyło mi się jechać przez las na przełaj i wszędzie połączenie mocnego silnika i niesamowitej trakcji, jaką dają opony, sprawiały, że Hummer dał radę i przejechał miejsca, w których „poległyby” większość innych rowerów. W miejskich warunkach szerokie opony całkowicie niwelują problem z przejazdem przez odcinki remontowanych dróg oraz to, czego boi się wielu rowerzystów, czyli wpadnięcia opony w szynę torów tramwajowych, bo są od nich znacznie szersze. Ich kolejną wielką zaletą jest odporność na uszkodzenia i jeżeli nie będzie się miało pecha wjechać na stłuczone denko od butelki, to w zasadzie można się nie martwić możliwością uszkodzenia dętki po najechaniu na krawężnik czy wpadnięciu w dziurę. Opony pełnią również bardzo istotną funkcję amortyzatorów o całkiem sporym ugięciu. Producent zaleca, aby nie pompować ich więcej niż do 2 atm (30 PSI), ale tak naprawdę nie powinno się przekraczać 1 atm. Oczywiście jest to zależne od masy użytkownika i jego stylu jazdy,...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy