Brak wyników

Rower

18 lutego 2020

NR 3 (Styczeń 2020)

Miejska mimikra

0 709

Integracja systemów wspomagania ze strukturą roweru oraz postępujący równolegle proces miniaturyzacji gabarytów ich poszczególnych elementów sprawiają, że rowery elektryczne podlegają coraz dalej idącej mimikrze.

Tendencję tę szczególnie dobrze można zaobserwować w segmencie rowerów użytkowych, przeznaczonych do codziennego przemieszczania się po mieście a także rekreacji. W sposób użytkowania tych rowerów niejako wpisane jest to, że nierzadko pozostawiane są bez opieki nawet na wiele godzin. W takich sytuacjach rower elektryczny, przecież znacznie droższy od standardowego, a przez to bardziej narażony na kradzież, nie powinien zwracać na siebie uwagi, tylko ukryty pod kamuflażem „jestem zwykłym, tanim rowerem” wtopić się w miejski krajobraz i setki podobnych rowerów. Brak elementów charakterystycznych dla rowerów elektrycznych, takich jak duży, rzucający się w oczy silnik, akumulator zamontowany bezpośrednio na ramie czy bagażniku, wreszcie panel sterujący na kierownicy oraz nadmierna liczba przewodów, niewątpliwie będą sprzyjały temu, aby rower mniej zwracał na siebie uwagę niepożądanych oczu. Inną cechą charakterystyczną tego typu rowerów jest minimalizm zarówno jeżeli chodzi o parametry systemów wspomagania, jak i wyposażenie, dzięki czemu ich masa jest wyraźnie niższa niż 20 kg, a w niektórych modelach spada nawet poniżej 15 kg. W rowerach użytkowych, które często trzeba wnieść po schodach, wprowadzić do windy czy podmiejskiej kolejki, jest to bardzo duża zaleta. 

Asfalt LR

Miejski ścigacz zaprojektowany w Szwajcarii. Zdobywca złotej nagrody targów Eurobike 2019 w kategorii designu oraz zwycięzca w kategorii start-upów. Rower łączy w sobie prostotę z efektywnością. Silnik umieszczony centralnie w mufie suportu dysponuje momentem obrotowym 75 Nm i za pośrednictwem paska Carbon Drive napędza tylna piastę Enviolo Speed, oferującą bezstopniową zmianę przełożenia w zakresie 380%. Akumulator o pojemności 504 Wh ukryty jest w rurze podsiodłowej i tylko cztery diody LED dyskretnie wbudowane w górną rurę informują o poziomie jego naładowania. Zależnie od rozmiaru rower waży od 17 kg do 18,7 kg, a kosztuje 3099 franków szwajcarskich. 
 


Orbea Gain Urban

Silnie nawiązuje do linii rowerów szosowych o tej samej nazwie. Wyposażony jest w identyczny system wspomagania Mahle Ebikemotion X35, z silnikiem w tylnej piaście i akumulatorem schowanym w dolnej rurze ramy. Ma tylko 248 Wh pojemności, ale w razie potrzeby system umożliwia podpięcie dodatkowego akumulatora o pojemności 208 Wh, ukrytego w imitacji bidonu. Pojedynczy dyskretny przycisk na górnej rurze pełni funkcję sterownika systemu. Uzupełnienim może być aplikacja pozwalająca na telefonie poglądać parametry jazdy oraz systemu, zawiera również opcje nawiagacyjne. Rower oferowany jest w kilku wersjach osprzętowych, także z wyposażeniem dodatkowym: błotnikami, bagażnikiem czy oświetleniem. Ceny zaczynają się od 8999 zł. 
 

 

Vivax Mondo

Miejsko-rekreacyjny model z oferty szwajc...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy