Brak wyników

Rower

14 lutego 2020

NR 3 (Styczeń 2020)

Max pięć tysięcy, czyli najtańsze markowe rowery elektryczne

0 1015

Rowery elektryczne są znacznie droższe niż klasyczne. Kolekcje producentów obejmują wiele modeli naszpikowanych najnowszymi rozwiązaniami i oferujących możliwości, o jakich jeszcze parę lat temu nikt nie myślał.

Niestety, technologia kosztuje i ceny zaczynające się od kilkunastu tysięcy złotych nadal skutecznie blokują zainteresowanie szerszego grona użytkowników. Na szczęście jednak równolegle wiele marek rozwija również segment modeli o mniejszym wyrafinowaniu technologicznym, dzięki czemu są łatwiej dostępne dla przeciętnego użytkownika. 

W poszukiwaniach najtańszego rozwiązania zdecydowanie należy zachować zdrowy rozsądek. Co prawda rower, nawet ze wspomaganiem elektrycznym, to nie technologia kosmiczna i jeżeli chodzi o zaawansowanie techniczne, to stoi na tym samym poziomie, co współczesna pralka. Ale na pralce nie będziesz pędzić z prędkością 40 km/h po górskich ścieżkach, dlatego rower elektryczny, aby służyć bezpiecznie i dobrze, musi być sensownie zaprojektowany i zbudowany ze sprawdzonych komponentów. Wyszukiwarka internetowa w jednej chwili jest wstanie podsunąć wiele ofert o kusząco niskich cenach. Jednak szansa, że „rower” marki „rower elektryczny” za 1740 zł lub 2235 zł (ceny zaczerpnięte z autentycznych ofert) spełnia powyższe kryteria, jest, moim zdaniem, niewielka. Do tego dochodzi aspekt normalnej posprzedażowej obsługi roweru w postaci regulacji czy konserwacji. Bywa, że najtańsze sprzęty są jak jednorazowe długopisy. Nie można też wykluczyć problemów, które w rowerach elektrycznych zdarzają się tak samo jak we wszystkich innych urządzeniach technicznych. W takim wypadku zdecydowanie pewniej opierać się na stabilnej firmie mającej zaplecze serwisowe niż na anonimowym dostawcy z drugiego końca Polski.
Jeszcze innym sposobem na zdobycie e-bike’a jest zakup zestawu konwersyjnego i przerobienie posiadanego roweru. Kusi niska cena zakupu, zaczynająca się już poniżej 2000 zł. Jednak nawet jeżeli zestaw taki będzie pochodził od godnego zaufania dostawcy, nie zmienia to faktu, że modyfikujemy konstrukcję, która nie została do tego przewidziana, więc w trakcie eksploatacji może dojść do przyspieszonego zużycia jej elementów, a to może zagrażać naszemu bezpieczeństwu. Dochodzi do tego jeszcze walor estetyczny, bo powstały rower elektryczny najczęściej ma urok Frankensteina. 

Przeglądnęliśmy ofertę polskiego rynku na nadchodzący sezon, wyszukując najtańsze modele oferowane przez producentów będących już na rynku od wielu lat. Mieli okazję wykazać się doświadczeniem i zapleczem w postaci sklepów, w których rower można nie tylko zobaczyć i przymierzyć przed zakupem, ale także przeprowadzić w trakcie eksploatacji serwis. Jako górną granicę ceny przyjęliśmy kwotę 5000 zł. Z zaskoczeniem przyjęliśmy, że udało się zgromadzić ponad 30 modeli, i to w różnych kategoriach! Najmniej jest modeli górskich, bo ich konstrukcja wymaga najwięcej elementów, które windują cenę samego roweru, najwięcej jest rowerów z najpopularniejszego segmentu przeznaczonych do codziennej komunikacji oraz rekreacji. Ich różnorodność jest na tyle duża, że każdy potencjalny użytkownik powinien znaleźć taki, który będzie odpowiadał jego oczekiwaniom. Rowery posortowaliśmy od najtańszego.
 

 

LEGENDA
Na rysunku schematycznie oznaczamy podstawowe cechy konstrukcji roweru:

  • Kolorem pomarańczowym schematycznie zaznaczamy, gdzie w rowerze umieszczony jest silnik: centralnie w ramie i napędza oś korbowodu lub w piaście jednego z kół. 
  • Kolorem zielonym oznaczone jest umiejscowienie baterii, która może być przyczepiona do ramy lub bagażnika albo, jak w wielu nowoczesnych konstrukcjach, być zintegrowana z dolną rurą ramy. W naszym zestawieniu są też rowery w których akumulator może być umieszczony w piaście. Sytuacja w której w piaście umieszczono i silnik i baterię nie miała miejsca.

Ponadto na schemacie oznaczamy rozmiar kół roweru oraz podajemy jego masę, jeżeli jest znana.

B’TWIN Tilt 500E
Cena: 3199 zł

Składana aluminiowa rama oraz kolumna kierownicy mają szybkie blokady z automatycznymi dźwigniami bezpieczeństwa. Napęd Shimano Tourney ma sześć biegów, ale dzięki dużej przedniej zębatce (52 zęby) rower może rozpędzić się do sporych prędkości także dzięki wspomaganiu elektrycznemu. W rowerze zamontowano szerokie opony ze wzmocnieniem antyprzebiciowym, błotniki, nóżkę oraz oświetlenie. Oferowany jest w trzech kolorach. Test tego roweru można znaleźć w „bikeBoard Rowery elektryczne 2018”.
 


Geobike Amsterdam
Cena: 3499 zł

Klasyczna holenderka ze wspomaganiem elektrycznym, zbudowana na stalowej ramie o charakterystycznym kształcie, z szeroką kierownicą typu jaskółka. Rower wyposażony jest w elementy ułatwiające miejską jazdę, takie jak osłona tylnego koła, w całości osłonięty łańcuch, podwójny podnóżek pozwalający pewnie postawić rower czy zintegrowaną blokadę antykradzieżową tylnego koła. A do tego błotniki, oświetlenie na dynamo i duży stylowy dzwonek. Napęd roweru oparty jest na trzybiegowej piaście Shimano Nexus. 
 

 

Geobike Touring
Cena: 3699 zł

Aluminiowa rama z bardzo niskim przekrokiem, dzięki czemu rower może być używany przez osoby o wzroście 155–185 cm. Klasyczny napęd z tylną przerzutką Shimano Tourney ma siedem przełożeń, a silnik oferuje trzy tryby wspomagania. Błotniki, osłona łańcucha, bagażnik i oświetlenie LED-owe dopełniają wyposażenia. 
 


Geobike Nordkapp
Cena: 3699 zł

Rower turystyczny zbudowany na aluminiowej ramie z amortyzatorem TSG. Klasyczny napęd z tylną przerzutką Shimano Tourney oferuje siedem przełożeń, a system elektryczny ma trzy poziomy wspomagania. Rower wyposażony jest w mechaniczny hamulec tarczowy w przednim kole, a w tylnym typu v-brake. Szerokie opony pozwalają na jazdę zarówno po asfalcie, jak i poza nim. Wyposażenia dopełniają błotniki, bagażnik i oświetlenie.
 

 

Ecobike Basic 28”
Cena: 3899 zł

Podstawowy rower miejski zbudowany na wygodnej aluminiowej ramie. Wyposażony w sztywny widelec, sześciobiegowy napęd Shimano, szerokie opony 42 mm i kompletne wyposażenie przydatne w miejskiej jeździe (błotniki, bagażnik, nóżka, oświetlenie). System elektryczny zapewnia trzy tryby wspomagania. Rower można też kupić z pojemniejszą baterią 374 Wh (4099 zł), 468 Wh (4599 zł) lub 576 Wh (4999 zł). Można go też nabyć w wersji z trzybiegową piastą Shimano Nexus w cenie 4099 zł.
 

 

Overfly Pioneer
Cena: 3999 zł

Uniwersalny rower komunikacyjny wyposażony we wszystko, co potrzebne, aby sprawnie, wygodnie i bezpiecznie przemieszczać się po mieście. Aluminiowa rama, siedmiobiegowy napęd Shimano, hamulce v-brake, błotniki, bagażnik, osłona napędu, nóżka i oświetlenie Spanniga LED. System oferuje pięć trybów wspomagania, wyświetlacz LED pokazuje takie parametry jak m.in.: prędkość, przebytą odległość, poziom wspomagania oraz naładowania baterii. dane systemu oraz jazdy. Rower ma ograniczoną maksymalną prędkość wspomagania – zgodnie z przepisami ruchu drogowego do 25 km/h, ale poza drogami publicznymi można odblokować maksymalną prędkość. Szerokie opony 1.9 (48 mm). Bateria umieszczona na ramie poprawia wyważenie roweru. Oferowany w dwóch kolorach.
 

 

Saveno City Pulse Nexus 3 
Cena:
...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy