Brak wyników

Trekking / Cross

27 maja 2020

NR 4 (Maj 2020)

KTM Macina Style 630

116

Nie mam żadnych wątpliwości, że priorytetem, jaki postawili sobie twórcy roweru, był komfort jazdy.

Nie tylko widać, ale przede wszystkim naprawdę czuć te starania i to w wielu aspektach. Zaczyna się od możliwości wyboru kształtu ramy najlepiej pasującej do oczekiwań użytkownika. My testowaliśmy wersję damską z obniżoną górną rurą ramy ułatwiającą wsiadanie, ale oferowana jest również wersja zupełnie pozbawiona górnej rury, dzięki czemu praktycznie wcale nie trzeba podnosić nogi przy wsiadaniu i zsiadaniu. Idealna dla osób starszych lub z większą tuszą. Dopełnieniem oferty jest też oczywiście klasyczna wersja męska. Projekt geometrii, w którym siodło znajduje się znacznie poniżej wysoko zawieszonego kokpitu, to kolejny z zabiegów mających zasadniczy wpływ na wygodę jazdy. Pozwala przyjąć wyprostowaną pozycję, praktycznie bez zginania pleców, z większością ciężaru spoczywającą na siedzeniu, jak w samochodzie. Pozycję można w niewielkim zakresie dopasować, korzystając z regulowanego kąta wznosu wspornika kierownicy. Zmieniając jego ustawienie w zakresie od 0 do 90°, wpływamy zarówno na wysokość kierownicy, jak i jej odległość od siodła. Wiedząc, że ciężar użytkownika będzie w głównej mierze spoczywał na siodle, projektanci zadbali o to, aby zapewnić jak najlepszą izolację od niepożądanych wstrząsów. Pierwszym elementem jest siodło o bardzo dużej szerokości (w wersji damskiej jest to aż 202 mm, męskie jest węższe o 20 mm). Wypełnione jest żelem 3D Skingel, którego gęstość jest tak dobrana, że daje odczucie miękkości i pochłania wiele z dokuczliwych drobnych drgań, ale zarazem „cztery litery” nie zapadają się jak w pluszowy fotel, co wbrew temu, co myśli wielu niedzielnych rowerzystów, nie jest zjawiskiem korzystnym. Dodatkowo podstawa siodła jest elastyczna i tak zaprojektowana, aby umożliwiać mu niewielkie ugięcia, co też ma wpływa na amortyzację wstrząsów i drgań. Remedium na większe nierówności jest amortyzowany wspornik siodła Suntour NCX o skoku 50 mm. Oparty jest na stalowej sprężynie, której napięcie wstępne można regulować w bardzo szerokim zakresie, dopasowując działanie wspornika do masy użytkowania. Przy moich 70 kg wymagało to zastosowania prawie minimalnego naprężenia, ale muszę przyznać, że wspornik radził sobie zupełnie dobrze i wraz z siodłem stanowią naprawdę skuteczny duet – odważę się napisać, że porównywalny z amortyzacją tylnego koła o niewielkim skoku. Z przodu dzielnie partneruje mu amortyzator Suntour o skoku 63 mm, którego efektywność w zastosowaniu trekkingowym oceniam na całkiem dobrą. Dopełnieniem komfortu i bezpieczeństwa jazdy są opony Schwalbe Energizer Plus, model specjalnie przeznaczonych dla e-rowerów. Bieżnik w środkowej części ma płaski profil, dzięki któremu po asfalcie opony toczą się lekko i gładko. Boki pokryte są klockami w kształcie diamentów, zapewniając dobrą przyczepność nawet na nieutwardzonej drodze. Bieżnik wykonany jest z mieszanki gumy Addix E optymalizowanej pod kątem trwałości, niskich oporów toczenia i przyczepności nawet przy dużych prędkościach. Opony mają dużą objętość, co wpływa zarówno na komfort, jak i odporność na uszkodzenia. Dodatkowo chronione są przez wkładkę antyprzebiciową GreenGuard o grubości 3 mm umieszczoną po czołem bieżnika.
Macina Style wyposażona jest w silnik Performance Line CX czwartej generacji, najnowszy i najmocniejszy w ofercie Boscha, ten sam, co montowany w rowerach MTB. Maksymalny moment 75 Nm i poziom wsparcia sięgający 340% to moim zdaniem nawet aż za dużo jak na potrzeby użytkownika tego roweru i pozostawia dużą rezerwę dostępnej mocy. Rower toczy się zadziwiająco lekko, dlatego przy prawidłowym korzystaniu z możliwości, jakie daje napęd, drug...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy