Brak wyników

Rower

21 października 2021

NR 7 (Październik 2021)

Grail:ON CF 8

0 413

GrailON ma sportową geometrię i zachęca do ostrej jazdy. Rower jest wyposażony w silnik Bosch Performance CX czwartej generacji, który zapewnia maksymalnie 85 Nm momentu obrotowego i jest najwyższym modelem przeznaczonym do sportowej jazdy MTB. Po co aż taki motor w gravelu? Też byliśmy ciekawi. Trzeba przyznać, że reszta wyposażenia również wykazuje gotowość do konkretnego łomotu, oczywiście z uwzględnieniem specyfiki jazdy gravelem. Hamulce z tarczami i klockami Ice Tech, mocne koła DT zbudowane z myślą o rowerach ze wspomaganiem i szerokie aż na 50 mm opony. Prawie jak MTB bez amortyzatorów, choć też nie do końca, bo o komfort na nierównościach ma dbać sztyca VLCS i zintegrowana z mostkiem, dwupłatowa kierownica, która w górnym chwycie (i w pewnym stopniu również na łapach) ma tłumić drgania. Wróćmy jednak do wspomagania. Za sterowanie silnikiem odpowiada wyświetlacz Bosch Purion – podstawowy, minimalistyczny model. Trudno zarzucić mu brak funkcjonalności i czytelności w zakresie funkcji, które oferuje. Brakuje mu jednak procentowego wskaźnika naładowania baterii (mamy tylko graficzny, pięciostopniowy wskaźnik), nie połączymy go ze smartfonem i, czego najbardziej szkoda, brakuje mu gniazda pozwalającego na ładowanie telefonu, zegarka, nawigacji lub innych urządzeń. Wyższy model byłby zdecydowanie bardziej na miejscu, biorąc pod uwagę cenę i resztę wyposażenia roweru. Napęd oferuje cztery tryby wspomagania: Eco, Tour, Sport i Turbo oraz dodatkowy tryb Walk. Brakuje standardowego przy tym silniku zmiennego trybu eMTB, dostosowującego moc do terenu i sposobu jazdy. Może uznano, że skrót eMTB będzie nie na miejscu w rowerze szutrowym? W typowym dla gravela terenie w praktyce używa się dwóch pierwszych trybów wspomagania. Tryb Eco nie tylko równoważy większą masę roweru, ale zauważalnie dodaje mocy, dzięki czemu jedzie się wyraźnie szybciej niż na odpowiednio lżejszym rowerze analogowym. Tryb Tour dokłada już konkretnie do pieca i pozwala na szybkie pokonywanie wzniesień nawet z dwucyfrowym nachyleniem. Sport i Turbo wykorzystywałem głównie na najstromszych ściankach i przede wszystkim tam, gdzie typowy gravel zapuszcza się rzadko: na ścieżki z większymi kamieniami, korzeniami i podobnymi atrakcjami zarezerwowanymi raczej dla MTB. Wspomaganie działa znakomicie, płynnie dozując moc w zależności od kadencji i nacisku na pedały. System wyczuwa zmiany biegów, zapobiegając szarpnięciom przy redukcji. Najmocniejsze wspomaganie dostępne jest przy stosunkowo wysokiej kadencji, ale również przy powolnym przepychaniu korb do dyspozycji jest duży moment obrotowy. Byłem pod wrażeniem tego, jak napęd zachowuje się w sytuacji, gdy tracimy trakcję na stromym podjeźdz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy