Brak wyników

Rower

20 października 2021

NR 7 (Październik 2021)

ER info

0 555

Ekwipunek Bosch Smart System
Internet rzeczy puka w ramę. Otwierać? 

Legenda miejska na wiosnę mówiła, że Bosch wkrótce przedstawi całkiem nowy system wspomagania. Zastanawialiśmy się, czy będzie to nowy silnik, jego poprawiona mapa wspomagania, monitorek czy manetka.

Jak powiedziała mi Tamara Winograd z Boscha, najważniejszym hasłem tego etapu rozwoju jest System i wzajemna integracja elementów. Wizją Boscha jest otworzenie systemu. Przewidują, że wkrótce rower będzie mógł współpracować ze sztuczną inteligencją i wejdzie do świata internetu rzeczy (IoT). Tak, ja też się skrzywiłem, ale żeby nam to osłodzić Smart system ma wkrótce wykorzystać funkcję IoT do ochrony przeciwkradzieżowej.

Zapowiadany Connect Module będzie pozwalał śledzić rower, nawet kiedy będzie daleko i poza zasięgiem BT, a Bosch współpracuje z producentami rowerów, żeby ich ramy były kompatybilne z Connect Module już w najbliższej przyszłości. Winograd opowiedziała jednak o cechach, które są już dziś obecne w systemie. Sięgnęliśmy dalej niż w hardware, stąd – choć silnik CX fizycznie się nie zmienił – to oprogramowanie do niego już tak. Najważniejsze było otworzenie komunikacji pomiędzy nim, nowym sterownikiem a wyświetlaczem Kiox 300 oraz akumulatorem. Kluczowym elementem systemu jest aplikacja eBike Flow. Otwiera ona koncepcję Connected Biking. Bez potrzeby angażowania specjalistów i serwisów będzie można aktualizować oprogramowanie, wgrać inne mapy wspomagania albo je spersonalizować. System będzie rejestrować działania, a na podstawie danych z jazdy i kondycji użytkownik będzie mógł dostosowywać tryby jazdy i śledzić wszystkie ważne informacje – od stanu naładowania akumulatora po najbliższą wizytę serwisową. Wszystko na ekranie smartfona. Kolejne funkcje będą dodawane na bieżąco za pośrednictwem aplikacji eBike Flow. Jest ona dostępna w językach: angielskim, niemieckim i francuskim, a w przyszłości pojawią się kolejne wersje językowe. Klaus Fleischer dodał: Smart system pozwala wymieniać dane z chmurą i na bieżąco aktualizuje urządzenia systemu, takie jak wyświetlacz Nyon czy Kiox. Przewidujemy, że w przyszłości aktualizacje mogą dotyczyć też akumulatorów czy jednostek wspomagających. Połączony z systemem smartfon może automatycznie włączyć funkcję rejestracji po wykryciu ruchu roweru, a następnie przesłać dane do wybranej aplikacji sportowej, lokalizacyjnej czy zdrowotnej. Po raz pierwszy Bosch umożliwia „grzebanie we flakach”. W trybach liniowych, takich jak Eco, Tour, Sport czy Turbo pozwoli indywidualnie ustawić poziom wsparcia, moc wydatkowaną, dynamikę wydatkowania mocy, czyli przyśpieszenie, jak również prędkość, przy której zgodnie z kodeksem drogowym system odetnie wsparcie. Bosch z dumą udostępnia swoim kontrahentom możliwość przygotowania własnych skórek ze specyficznymi dla nich logotypami, kolorystyką czy zdjęciami obrazującymi konkretny model roweru, w którym będzie zainstalowany system.

Nowa manetka podniosła poziom ergonomii na inny poziom. Umówmy się, nie było to trudne, bo stare rozwiązania pochodziły z zupełnie innej ery. Nowa bardziej przylega do kierownicy i zachodzi pod kciuk, choć jest mimo wszystko duża. Liczba przycisków deprymuje w pierwszym kontakcie, ale ich ułożenie i haptyka zapowiadają właściwe działanie. Umieszczony na niej wyświetlacz diodowy wygląda nieźle, ale nie jest to premium. Podobno sensor dopasowuje siłę świecenia diod do otoczenia i ma nie rozpraszać nocą oraz być widocznym w blasku słońca. Kolorami sygnalizuje tryb pracy, pozwala zmieniać tryby, wzmacniać i osłabiać funkcje oraz zmieniać ekrany na wyświetlaczu. Kiox 300 nie ma guzików i jest obsługiwany przyciskami kontrolera. Najważniejsze jest jednak to, że wreszcie pozwala założyć się do roweru w sposób, który nie naraża na obrażenia ciała i rozwalanie jego samego przy byle wywrotce. Wyświetlacz ma 2” przekątnej i niezłą, choć odległą od nowych smartfonów rozdzielczość. Jasność automatycznie dopasowuje się do światła zastanego. Nowy jest także akumulator PowerTube 750, przeznaczony do jazdy długodystansowej i dużych różnic wysokości. Producent t...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy