Brak wyników

Rower , Najnowsze

2 marca 2023

NR 11 (Marzec 2023)

E-rower dla dziecka. Poradnik kupującego

0 846

Proces kształtowania nowego rowerzysty nie kończy się na opanowaniu przez niego jazdy na dwóch kołach. Wtedy dopiero się zaczyna, a rolą rodziców jest jego umiejętne prowadzenie. Nie jest to proces łatwy, a skuteczne zaszczepienie w dziecku pasji do jazdy rowerem wymaga dużo czasu, cierpliwości i uwagi.

Chociaż dzieci z natury są ciekawe otaczającego je świata i lubią spędzać czas na łonie natury, to również bardzo szybko się nudzą i nie będą czerpać przyjemności z monotonnych przejazdów w najbardziej nawet fantastycznych okolicznościach przyrody. Rodzic musi zadbać o to, aby wyjazd na rower wiązał się dla dziecka z radością i zabawą, inną na każdym etapie rozwoju. W początkowym okresie konieczne jest robienie częstych przystanków z możliwością zabawy w ciekawych dla dziecka miejscach. W kolejnym etapie koniecznym jest umiejętne znajdowanie intrygujących celów i wyzwań dostosowanych do możliwości, ale też zainteresowań dziecka. A gdy podstawowe umiejętności młodego adepta będą już na odpowiednim poziomie, można powoli wdrażać go do jazdy w trudniejszym terenie, co pozwoli rozwijać jego zdolności motoryczne – szybkość reakcji, koordynację, poczucie równowagi i mobilność, ale także psychiczne, takie jak kreatywność czy koncentrację. Pozwoli mu to zacząć czerpać radość z samej jazdy, a rodzice będą mogli myśleć o planowaniu bardziej ambitnych tras także w górach, o czym więcej można przeczytać w artykule „Z dzieckiem w góry” w bB#6/2021. Czy w tym wszystkim może pomóc rower ze wspomaganiem? Naszym zdaniem tak, chociaż nie można go traktować jako cudownego panaceum na wszelkie problemy. Wprzęgniecie osiągnięć technologii w umiejętnie prowadzony proces kształtowania małego rowerzysty może sprawić, że jazda będzie stanowić dla niego większą frajdę, pomoże zasmakować przygody odkrywania świata, ułatwi naśladowanie naturalnych bohaterów, jakimi są dla niego jeżdżący na rowerach rodzice. Pozwoli też planować ciekawsze trasy, dłuższe czy z większą liczbą podjazdów. Istnieje jednak też zagrożenie, że jeżeli dziecko przyzwyczai się do wspomagania od najmłodszych lat, potem nie będzie chciało się przesiąść na klasyczny rower.
Z oczywistych względów oferta e-rowerów dla dzieci nie jest tak bogata jak rowerków klasycznych i w większości przypadków dostępne są tylko na dwóch rozmiarach kół. Najliczniejszej reprezentowane są te na kołach 24” dla dzieci w wieku mniej więcej od 7 do 11 lat i na nich skupiliśmy się w naszej prezentacji. Natomiast krótkie zestawienie oferty dostępnych modeli dla dzieci w innym wieku znajduje się na końcu artykułu.
Zasadą artykuł z cyklu „Poradnik kupującego” jest to, że powstają wyłącznie na podstawie danych pochodzących z oficjalnych materiałów producentów. Metodę tę wybieramy z rozmysłem, ponieważ daje możliwość łatwego dołączenia do porównania także modeli innych niż te przedstawione przez nas. My na bazie doświadczeń własnych oraz naszych testerów, wśród których większość jest rodzicami, wskazujemy najważniejsze cechy prezentowanych rowerów i aspekty, na które powinien zwrócić uwagę kupujący je rodzic, oraz to, jaki będą miały wpływ na walory użytkowe oraz zachowanie rowerków w czasie jazdy. A doświadczenie zdobyte w testach setek rowerów i komponentów pozwala nam ocenić zastosowane systemy wspomagania oraz określić zasadność doboru komponentów. Zebrane dane wielokrotnie weryfikowaliśmy, a brakujące informacje w miarę możliwości uzupełniliśmy w oparciu na wiarygodnych źródłach, a na koniec podzieliśmy na łatwe do porównania zestawienia i opatrzyliśmy możliwie wyczerpującymi komentarzami.
 

 

 

 

 

 

 


Właściwe dopasowanie roweru dla dziecka to podstawa, ale też duży dylemat dla rodziców przy doborze, nie tylko „elektryka”. Dzieci rosną i to nierzadko bardzo szybko, a challenge polega na tym, kiedy i jaki rozmiar wybrać, aby posłużył jak najdłużej. Punktem wyjścia będzie wiek, ale tak naprawdę liczy się wzrost. Producenci podają dla swoich rowerów stosowne rekomendacje, jednak dzieci to nie równania matematyczne i nawet rówieśnicy bardzo często znacząco różnią się budową, należy zwrócić uwagę także na inne parametry. Przekrok ramy (I), czyli wysokość od ziemi, na jakiej znajduje się rura podsiodłowa w miejscu, gdzie dzieciak zeskakuje z siodła, nie tylko nie może być większy niż długość nogi dziecka (mierzona po wewnętrznej stronie, od podłoża do krocza), bo to sytuacja wręcz niebezpieczna, ale powinien być tak dopasowany by zostawiać pewien margines wolnej przestrzeni. Elementem dopasowania jest też długość korb, która powinna stanowić ok. 22% długości nogi młodego ridera. Przykładowo dla nogi mierzącej 55 cm korby powinny mieć długość 120 mm, ale już przy nodze o 10 cm dłuższej korby powinny mieć 145 mm. Oczywiście nie da się dokładnie trafić i należy podchodzić do zagadnienia z pewną tolerancją, unikając wyraźnie za długich korb, bo wtedy dziecku będzie trudno przepychać je przez martwy punkt. Z tego powodu rowery takie jak Cube, a także Giant i KTM, mające korby o długości 150–160 mm, powinny trafić do wyższych dzieci. Zasadniczo bezpieczniejsze są krótsze korby, bo dziecku jest łatwiej nimi kręcić, jest też mniejsze ryzyko zahaczenia o przeszkody terenowe lub butem o przednie koło. A tym, że pozwalają generować mniejszy moment obrotowy, nie należy się przejmować, bo przecież w rowerze jest silnik wspomagający. Szerokość kierownicy to także ważny element dopasowania, ale trzeba potraktować go bardzo indywidualnie, tak samo jak w rowerach dla dorosłych, bo powinien wynikać zarówno z budowy dziecka, jak i poziomu jego umiejętności oraz stylu jazdy. Szersze 600–620 mm dają lepsze panowanie nad rowerem w trudnym terenie, ale nie wszystkie dzieci mogą się na nich dobrze czuć. Należy obserwować zachowanie dziecka w czasie jazdy, rozmawiać z nim, i w razie problemów bez wahania wymienić na inny rozmiar, tym bardziej że jest to łatwy i tani upgrade.
Pozostałe parametry geometrii decydują o charakterze roweru i jego zachowaniu w czasie jazdy. Ogólny obraz, jaki rysuje się z prezentowanych danych, mówi, że mamy do czynienia z rowerami zaprojektowanymi do prawdziwej jazdy terenowej, przy których projektanci obficie czerpali ze współczesnych geometrii „dorosłych” rowerów. Im niższa wartość kąta główki ramy [A], tym bardziej sprzyja łatwości prowadzenia w terenie, szczególnie na zjazdach. Większy zasięg ramy [F] to niższa pozycja, która sprzyja lepszemu dociążaniu przedniego koła na podjazdach. Większa odległość między osiami kół [C] zwiększa stabilność roweru, dzięki czemu dziecko będzie czuło się bezpieczniej i chętniej rozwijało większe prędkości. Będzie temu też sprzyjać większa wartość obniżenia środka suportu względem osi kół, bo środek ciężkości jest wtedy bliżej ziemi.

Systemy wspomagania – silniki

Każdy z prezentowanych rowerów wyposażony jest w inny system wspomagania. Ich jedyną wspólną cechą jest wymagana przez przepisy unijne moc nominalna 250 watów, poza tym różnią się praktycznie wszystkim. Cube i KTM mają jednostki centralne, wbudowane w ramę i napędzające oś korbowodu. Analogicznie napęd odbierany jest też w systemie Fazua, zastosowanym w Woomie, jednak jego koncepcja jest zdecydowanie inna. W ramę wbudowana jest tylko przekładnia, natomiast silnik i akumulator stanowią pakiet mocowany w dolnej rurze ramy. Unikalną cechą tego rozwiązania jest to, że cały ten ważący 3,3 kg zestaw można w kilka sekund wyjąć, a w rowerze pozostaje tylko ważąca 1,3 kg przekładnia. W pozostałych trzech rowerach silniki stanowią integralny element piasty tylnego ko...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy